05 Mac 2012

Hina Hudud: Pemuda PAS jumpa Mahathir 12 Mac

12 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 5 Mac: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) menjelaskan pihaknya akan mengadakan pertemuan dengan mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad dan juga akhbar The Star pada 12 Mac.

Jelas Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan, pertemuan itu adalah bagi mencari jalan penyelesaian terhadap isu-isu yang telah mencetuskan kontroversi di dalam negara ini.

"Mengenai pertemuan DPPM dengan Tun Mahathir, kita ingin mendapat sendiri kepastian kenyataan beliau terhadap hukum hudud yang mana sebelum ini beliau mengatakan hudud tidak ada di dalam Al-Quran.

"Kita tidak mahu membuat sebarang spekulasi berhubung perkara ini sebelum mendengar sendiri penjelasan darinya," jelas beliau.

Tambahnya lagi, perkara itu perlu diselesaikan secara berhadapan bagi mengelakkan dari berlakunya andaian yang lain daripada apa yang dimaksudkan oleh mantan perdana menteri itu.

"Perkara ini perlu diselesaikan secara berdepan bukannya boleh dibuat andaian mengikut suka hati.

"Kita mahu dengan sendiri apa sebenarnya motif serta maksud sebenar kenyataan beliau, selepas penjelasan diperolehi baru kita akan berbincang terhadap isu yang beliau timbulkan itu," sambungnya lagi.

Sementara itu, pada hari yang sama DPPM juga turut berhasrat mengadakan kunjungan kerja dan dialog dengan Ketua Pengarang dan Pengarang akhbar The Star berkaitan dengan penyiaran gambar artis antarabangsa, Erykah Badu.

Tambahnya, pertemuan itu bagi menyatakan isu kontroversi yang melibatkan sensitiviti umat Islam dan juga bukan Islam di negara ini.

"Pada pertemuan itu nanti kita akan memberitahu apa yang harus dilakukan dalam kita memelihara sensitiviti pelbagai kaum negara ini.

"Kita akan turut menyatakan pendirian kita (DPPM) sebagai orang Islam terhadap isu-isu hiburan terutama jika ia boleh mencetuskan kontroversi," jelasnya pada sidang media di Ibu Pejabat PAS di sini, petang ini.

Menurutnya, surat bagi pertemuan tersebut telah dihantar hari ini dan hanya menunggu jawapan dari pihak terbabit.

DPPM akan mengadakan pertemuan dengan Tun Mahathir pada jam 11 pagi manakala akhbar The Star pada jam 3 petang.

Harakah Daily

Tiada ulasan: