16 Mei 2012

Tak sempat kelola kenduri, warga emas maut kemalangan

24 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

CHEMPEDAK - Hasrat seorang warga emas mengelolakan majlis kenduri kahwin pada 2 Jun depan tidak kesampaian setelah dia maut dalam kemalangan jalan raya di Batu 18, di sini, kelmarin.

Mangsa, Non Morad, 75, yang tinggal di Batu 20, Jalan Yan-Guar Chempedak, maut setelah kereta Proton Iswara dipandunya terlanggar belakang sebuah lori muatan pasir yang sedang bergerak di Batu 18, Jalan Sungai Petani-Alor Setar, dalam kejadian kira-kira jam 9 malam, kelmarin.

Mangsa difahamkan dari arah Guar Chempedak-Alor Setar, ketika kejadian memandu seorang diri mengekori sebuah lori muatan pasir sebelum melanggar belakang lori tersebut hingga menyebabkan kecederaan parah di kepala dan meninggal dunia di tempat kejadian, manakala pemandu lori tidak mengalami apa-apa kecederaan.

Saudara mangsa, Mohd Nasir Taib, 43, ketika ditemui di lokasi kejadian berkata, kali terakhir dia bertemu mangsa pada 7 Mei lalu ketika menghadiri mesyuarat di Titi Batu, dekat sini, untuk mengelolakan sebuah majlis kenduri kahwin yang dijadualkan berlangsung 2 Jun nanti.

“Saya mendapat panggilan daripada rakan mengatakan dia kemalangan. Sejurus tiba di lokasi kejadian, saya lihat mayatnya sudah terbaring di tepi jalan setelah diangkat pihak berkuasa dari keretanya.

“Saya tidak tahu punca kemalangan, namun difahamkan dia terlanggar belakang lori muatan pasir. Walaupun sedih dan terasa kehilangannya namun saya reda dengan ketentuan Ilahi,” katanya.

Mohd Nasir berkata, mangsa seorang peramah dan suka berjenaka malah sikap bertanggungjawabnya menyebabkannya dilantik sebagai individu penting dalam pengelolaan majlis kenduri, di sini.

Katanya lagi, mangsa begitu mengambil berat sekiranya ada majlis kenduri kendara mahupun kematian di kam-pung itu hingga menyebabkannya disenangi ramai.

Sementara itu, mayat mangsa dibawa ke Unit Forensik, Hospital Yan untuk bedah siasat sebelum dibawa ke rumahnya di Batu 20, Jalan Yan-Guar Chempedak, dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Guar Chempedak, kira-kira jam 11 pagi semalam.

Sinar Harian

Tiada ulasan: