16 Mei 2012

Bom lama disangka batu

24 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA KANGSAR - Kakitangan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Kangsar, di sini terkejut apabila sebiji bom tangan yang masih aktif ditemui berhampiran bangunan trafik.

Bom berkenaan dipercayai peninggalan zaman komunis atau tercicir ketika anggota unit kawalan Keselamatan (UKK) yang pernah tinggal di kawasan itu suatu ketika dahulu.

Ketua Polis Daerah Kuala Kangsar, Superitanden Abdul Gaffar Mohammad berkata bom berkenaan dijumpai beberapa anggota polis yang kebetulan melalui kawasan itu.

Menurutnya, pada awalnya mereka menyangka bom berkenaan adalah ketulan batu memandangkan ia sudah berkarat.

“Bom sebesar genggaman tangan itu dijumpai berhampiran berek lama bersebelahan bangunan trafik kira-kira jam 11 pagi.

“Bom berkenaan tertimbus sudah sekian lama menyebabkan ia berkarat tetapi timbul akibat hakisan tanah,” katanya kepada pemberita, di sini semalam.

Kata beliau, senjata api itu kelihatan seperti ketulan batu tetapi apabila diperiksa ia adalah sebiji bom lama dan pihaknya tidak dapat pastikan ia adalah peninggalan ketika zaman komunis atau sebaliknya.

“Kemungkinan juga ia tertinggal kerana kawasan itu dahulunya terletak bangunan balai polis lama yang dirobohkan untuk pembinaan baru,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata, demi keselamatan bos berkenaan segera dimusnahkan bagi mengelak kejadian tidak diingini berlaku.

Jelasnya, pasukan dari unit pemusnah bom segera dipanggil untuk meletupkan senjata api berbahaya itu.

“Bom berkenaan dibawa ke kawasan Padang Kawad Bukit Chandan berhampiran istana Iskandariah pada hari itu juga kira-kira jam 4.30 petang,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: