13 Julai 2012

Urusan tukar sekolah lambat

23 Syaaban 1433H. [MOD] -

PUCHONG - Seorang bapa mendakwa terkilan apabila dimaklumkan oleh pihak berkenaan urusan pendaftaran persekolahan anak angkatnya terpaksa mengambil masa tiga minggu dan tidak boleh diluluskan serta-merta selepas berpindah dari Johor Bahru.

Perkara itu dikatakan menyebabkan anaknya tertangguh untuk ke sekolah dan tidak dapat menerima pelajaran seperti kanak-kanak lain.

Bapa berkenaan, Muhammad Iskandar, 46, berkata, dia terpaksa berpindah ke negeri ini atas urusan kerja dan membawa anak angkat yang dipelihara sejak lahir bersama.

Katanya, apa yang dikesalkan sebelum ini anaknya juga pernah berpindah sekolah namun kelulusan itu hanya mengambil masa sehari.

Yang dikesalkan, pelajaran anaknya akan tertinggal berikutan gagal mendapatkan keizinan agensi berwajib berkenaan menumpang di sekolah bakal dipindahkan sementara menunggu kelulusan
diperolehi.

“Saya sudah menghantar dokumen yang lengkap, malah saya juga sudah ke sekolah dan bertanya sama ada wujud kekosongan untuk menempatkan anak angkat, Muhammad Hafiz Iskandar, 8, pihak sekolah memberitahu masih ada kuota kekosongan.

“Malangnya apabila ke Jabatan Pelajaran Daerah, kakitangan bertugas memaklumkan saya perlu menunggu dalam tempoh tiga minggu untuk mengetahui status kelulusan pertukaran sekolah,”katanya.

Muhammad yang bekerjasebagai tukang masak berkata, dia tidak berpuas hati kerana alasan diberikan pihak itu adalah mereka perlu mematuhi prosedur.

Dia turut mempersoalkan mengapa perbezaan timbul dalam prosedur pemindahan sekolah kerana sebelum ini hanya sehari diperlukan untuk mendapatkan kelulusan pejabat di Johor sedangkan tiga minggu diperlukan di negeri ini.

“Mengapa dinafikan hak anak saya ke sekolah, saya menggesa supaya mereka segera beri kelulusan ”katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: