8 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -
Jalan utama yang
pertama di Sarawak, yang merupakan kira-kira 1,500 km dalam semua, akan menjadi
dua hala pada tahun 2025, kata Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Yong Khoon
Seng seperti yang dilaporkan dalam akbar tempatan baru-baru ini.
Menurut Yong lagi
"Untuk bahagian Sarawak, ia akan menelan belanja kira-kira RM9 bilion.
Untuk bahagian, Sabah yang merupakan kira-kira 1,000 km, ia akan menelan
belanja sekitar RM7bil.Ini adalah komitmen jangka panjang dengan jelas dalam
pelan yang dibentangkan Ia tidak boleh dibina sekelip mata, atau lebih daripada
dua atau tiga tahun, tetapi pasti, menjelang 2025, berdasarkan kepada pelan
tersebut, ia akan dilakukan".
Berdasarkan kenyataan
Yong, kita ingin tahu setakat ini, berapa kos sebenar yang telah diperuntukan
untuk pembinaan Lebuhraya Trans Borneo telah digunakan dan mengapa mengambil
masa terlalu lama sehingga lebih daripada 10 tahun?
Mengapa pihak
kerajaan tidak meluaskan jalan yang bersesuaian dengan keadaan bentuk muka bumi
Sarawak dimana jalan penghubungan utama perlu dinaiktaraf agar ianya selamat
untuk pengguna jalanraya. Sekarang ini keadaan jalanraya utama di Sarawak agak
teruk, berlobang, tidak rata dan amat merbahaya kepada pengguna jalanraya.
Peruntukan sebanyak
RM9bil tersebut boleh diperolehi daripada hasil sumber asli dalam negeri tanpa
perlu mengambil masa yang terlalu lama sehingga lebih daripada 10 tahun untuk
disiapkan. Adakah selepas 10 tahun akan datang pihak kerajaan yakin lebuhraya
di Sarawak setaraf dengan lebuhraya di peringkat antarabangsa atau serupa macam
di Semenanjung Malaysia?
Sepatutnya
lebuhraya atau jalan Pan Borneo sudah boleh disiapkan tanpa perlu menunggu
sampai lebih daripada 10 tahun untuk disiapkan sekiranya pihak pemerintah
benar-benar telus dan menggunakan hasil sumber asli bumi Sarawak dengan sebaik
mungkin.
Dengan mengambil
masa 10 tahun barulah siap ini menunjukkan
kegagalan kerajaan BN memberi perkhidmatan terbaik untuk rakyat. Masalah
jalanraya utama Sarawak sepatutnya bukan jadi isu utama sekiranya kerajaan BN
menggunakan peruntukan dengan telus dan tidak ada ketirisan sekiranya ini
digunakan sebaik mungkin 20 tahun yang lalu.
Inilah alasan yang
sering kali kita dengar apabila sesuatu projek untuk kepentingan rakyat
tergendala atau ditangguhkan. Kalau peruntukan yang berjumlah berbilion ringgit
dapat dimanfaat sepenuhnya dan diurus secara baik sudah pasti masalah kebajikan
rakyat dan masalah infrastruktur di Sarawak dapat diselesaikan dengan baik.
Kerajaan tidak
perlu mengenakan Tol untuk pengguna lebuhraya di Sarawak seperti kata Yong
kalau mahu lebuhraya disiapkan lebih awal tetapi dengan hasil sumber asli sudah
cukup untuk membina lebuhraya yang baik untuk rakyat Sarawak.
Kita harap kerajaan
yang bakal memerintah nanti perlu mengambil kira dan mengutamakan projek untuk
kesejahteraan rakyat dan bukan hanya untuk kepentingan pihak tertentu dan kroni
saja.
Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak
Tiada ulasan:
Catat Ulasan