27 Mac 2013

Umno hidup semula setahun saja?

15 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


SETELAH UMNO diharamkan oleh mahkamah tahun 1988, maka Dr.  Mahathir Mohamad telah mendaftarkan semula parti itu atas nama UMNO (Baru) dan ia diluluskan.

Maka semua UMNO bahagian yang ada sebelum diharamkan ditaja  dan masing-masing menaja cawangan. Perti hidup semua dan bergerakan. Lepas itu kalimah Baru dalam kurungan disetuju dipadamkan, jadilah ia seperti UMNO sedia kala.

Lama kelamaan seorang ahli  UMNO yang jujur dan mematuhi undang-undang membuat carian dalam ROS mendapati tiada satu pun cawangan UMNO di bahagaian itu wujud dalam pendaftaran. Padahal UMNO Bahagian itu sudah menaja 126 cawangan dan setiap  cawangan bergerak mengikut keupayaannya.

ROS ada membuat tanyaan pada UMNO tetapi merasa ia kebal, tanyaan itu tidak diindahkan. Lalu ahli UMNO yang membuat carian itu mengemukakan kepada mahkamah, bertanya kesahihan UMNO  Bahagian itu.

Adapun UMNO yang diharamkan oleh Al-Marhum Hakim  Tan Sri Haron Hashim dulu ialah kerana ada ahli-ahli UMNO yang tidak sah menjadi perwakilan dalam Perhimpunana Agung UMNO dan mereka mengambil bahagian terhadap apa jua yang dibuat dan  diputuskan oleh perhimpunan itu. Maka sabit kesalahannya, lalu UMNO diharamkan.

Mahkamah akhirnya memutuskan UMNO Bahagaian Tanah Merah tadi haram kerana ia hidup sejak ditaja hinggalah menjadi perwakilan  dalam Perhimpunan Agung dengan 126 cawangan sebagai cawangan yang tidak wujud dalam pendaftaran. Cawangan seperti itu adalah  pertubuhan haram.

Ini bererti UMNO yang hidup semula hanya sah sehingga ia mengadakan perhimpunan agung yang pertama. Perhimpunan yang pertama itu dihadiri oleh perwakilan Tanah Merah yang haram yang sepatutnya diketahui oleh UMNO Bahagian. Ia sepatutnya tahu mana cawangannya yang tidak haram dan memastikan semua cawangan mengadakan mesyuarat agung dulu sebelum menghadiri mesyuarat perwakilan bahagian.

Apabila cawangan tidak memenuhi syarat maka ia tidak boleh menghantar wakil ke mesyuarat Bahagian. Apa wakil cawangan itu tidak sah mengambil bahagian dalam mesyarat Bahagian, maka Bahagian itu sendiri haram.

Perhubungan UMNO Kelantan sepatutnya memastkan setiap Bahagiannya sah. Ia patut melarang Bahagian yang haram menghadiri Perhimpunan Agung.

Apabila perhimpunan  disertai oleh perwakilan Tanah Merah yang haram, maka perhimpunan itu juga  jadi perhimpunan haram.

UMNO yang baru dihidupkan semula itu hanya sah sehingga ia mengadakan Perhimpunan Agung yang pertama. Apabila ia mengadakan Perhlimpunan Agung bersama UMNO Tanah Merah yang haram, maka ia pun haram serta merta. Cuma pada masa itu tidak orang yang mengambil tahu ia halal atau haram. Orang tidak tahu. Rupanya  UMNO Tanah Merah menghantar perwakilan  tiap-tiap tahun  dan ia bergiat setiap tahun dalam Perhubngan UMNO Kelantan. UMNO 126 cawangan di Tanah Merah haram, UMNO Tanah Merah haram, UMNO Perhubungan Kelantan haram dan UMNO Malaysia pun haram.

Itu yang diketahui. Dipercayai banyak lagi cawangan di seluruh negara wujud secara haram.

UMNO itu sudahlah malang. Tengku Razaleigh Hamzah dan Rais Yatim yang menjadi pemimpin Semangat 46 pula membubarkan partinya menyertai semula UMNO haram itu.

Kalau UMNO haram, apakah BN tidak haram. BN wujud setelah ada UMNO.  Kalau parti haram memimpin BN patutnya BN tidak sah juga. Dari tahun 1988 Malaysia telah diperintah oleh pertubuhan haram.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: