01 April 2013

Chegu Bard: 75 peratus cawangan Umno haram!

20 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -

Selangorku,31 Mac 2013

(Badrul Hisham dalam sidang media bersama rakan-rakannya)

KUALA LUMPUR: Tahukah anda cawangan Umno di kawasan anda kemungkinan cawangan haram?

Ini kerana ia mungkin tidak didaftarkan semula dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) selepas parti itu diharamkan pada tahun Februari 1988.

Ketua Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin berkata hampir 75 peratus daripada belasan ribu cawangan Umno di seluruh Malaysia tidak pernah didaftarkan dengan ROS sejak bekas Umno Baru ditubuhkan pada tahun 1988.

Justeru, SAMM mengajak orang awam untuk menyertai kempennya untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Umno dengan menyemak status cawangan Umno di tempat tinggal mereka dengan ROS.

Badrul Hisham berkata Umno merasakan mereka amat berkuasa, maka ribuan cawangan Umno di seluruh negara bertindak tidak mendaftarkan semula organisasi politik mereka seperti yang dikehendaki dalam Akta Pertubuhan 1966.

“Diyakini 3/4 daripada cawangan Umno seluruh negara adalah terdiri daripada cawangan haram, malah ada bahagian Umno juga yang terdiri dari bahagian tidak sah pendaftarannya,” katanya lagi.

Contohnya, pada tahun 2008 berlaku pergolakkan dalam Umno bahagian Tanah Merah, Kelantan di mana mereka yang mahu bertanding jawatan utama tidak membayar yuran dan terdiri daripada ahli dari cawangan haram.

“Ini diakui sendiri oleh Setiausaha Agung Umno (Tengku Adnan Tengku Mansor) sendiri dan Pendaftar Pertubuhan.

“Cuma kes di mahkamah dibuang kerana pengadu yang merupakan Ahli Umno telah dipecat melalui surat pemecatan yang telah di ‘back-dated’ kan.

“(Oleh itu) Pengadu telah hilang status sah (local standi) sebagai ahli Umno untuk membawa kes ke mahkamah,” katanya dalam satu sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Selangor Kuala Lumpur (KLSCAH) hari ini.

Menurut Badrul Hisham, melalui proses mahkamah, sebanyak 126 cawangan Umno di Tanah Merah didapati adalah cawangan yang tidak berdaftar dengan ROS.

Akan tetapi Umno Tanah Merah terus bermesyuarat dengan perwakilan daripada cawangan haram Umno (126 cawangan) dan perwakilan daripada mesyuarat haram tersebut telah menghantar perwakilan ke Perhimpunan Agung Umno pada tahun itu (2008).

“Impilikasinya Perhimpunan Agung Umno (PAU) pada tahun itu juga adalah haram kerana dihadiri perwakilan yang haram daripada cawangan Umno yang haram,” katanya lagi.

Katanya, sehingga sekarang lebih 2,181 cawangan Umno di Kelantan adalah haram termasuk di Jeli, Bachok dan Tumpat dan di Kota Bharu.

SAMM dan gabungan Blogger Revolusi 13 mengajak seluruh rakyat di negara ini untuk membantu mengumpulkan maklumat jumlah keseluruhan cawangan Umno yang tidak berdaftar untuk di bawa ke tindakan undang-undang.

“Anda boleh pergi ke Pejabat Pendaftaran Pertubuhan di negeri masing-masing, ambil borang Pertubuhan 27, isi dan buat carian cawangan Umno di tempat anda. Salurkan maklumat itu kepada kami untuk menolak organisasi haram sebagai pemerintah negara.

“Berdasarkan Seksyen 10 Akta Pertubuhan 1966 menyatakan semua warga Malaysia diberi hak untuk memeriksa dokumen pendaftaran mana–mana organisasi berdaftar di Malaysia kecuali beberapa dokumen sulit seperti laporan kewangan,” katanya lagi.

Tiada ulasan: