01 April 2013

Najib, Duit BRIM kami dah Habis

20 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -



Masa dapat duit BRIM hari tuh.. kan main lagi orang Mesia nih terutama orang Melayu... penuh sakan kat pasar raya. Golongan muda berkepit sana sini dengan handphone pintar mereka. Golongan berumur padat kat restoran segera KFC, MCdonal, dan bla bla bla lagi lah. Golongan pelajar selerak kat kedai buku, malah ada yang tukar ngan eksesori laptop, games.. bla bla bla. 


Tokey kedai senyum manjang... Maidin, Giant juga penuh. Nak cari parking pun susah. Masa ini aku nampak kelibat Saleh Petai dari ulu Jenahak, Ali Pisang dari Kaki Bukit Jong, Man Ranggi dari Baroh Gondang tercangak cangak masuk pasar raya.. Dalam hati ini cukup pilu bila kenangkan mengapa dah lebih lima puluh tahun BN perintah Malaysia suasana Rakyat kampong di perbodohkan saperti ini?.

Masa aku mengelamun dalam memikirkan tentang mereka ini.. tetiba datang sebuah kereta Mecedes 240series keluar suami isteri dan anak anak mereka dari kereta tersebut dengan baju batik mereka serta isteri dan anak perempuan mereka itu berambut coklat seolah negara ini hak mereka punya... Lantas beberapa Pak Cik Guard yang berada disitu menghalau budak budak motor supaya diubahkan tempat lain sebab Dato nak parking kereta nya. Untuk mengambil hati sempat juga lah hulurkan tangan pada rakyat bersalam lepas itu hilang dikawasan shooping barangan berjenama.

Lantas aku berjalan lagi dikawasan lorong menjual barangan keperluan dapur.. serta barangan basah.. mak oii.. sayur Kangkung paling kurang dua hinggit satu ikat... ikan kembong sedang satu ekor dua hinggit.. itu pun belum masuk barang lain lagi. Tetiba aku nampak anak Man Ranggi dari Baroh Godang nak beli sardin, sebab Maknya janji nak buat Karipap sarding untuk bawa bekal ke sekolah. Tetiba Man Ranggi beritahu isterinya, " Tak payah beli sarding lah..., kita balik pancing ikan paya belakang rumah, bawa bekal lauk ikan keli pegi sekolah.. cukup lah.. duit yang ada lebih sikit lagi tuh.. rasanya nak tukar tayar motorsikal dan beli rantai motorsikal baru.


Tiada ulasan: