01 April 2013

Belanja RM1j untuk burung

Foto20 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -
 
Petaling Jaya: “Hobi ini sangat mahal dan hanya mereka yang mempunyai minat luar biasa sanggup berbelanja besar bagi mendapatkan baka burung terbaik sebagai koleksi,” kata peminat burung merbuk dan pakar kanser Prof Dr Syed Putra Meir, 62, mengenai hobi uniknya itu.
Beliau mengakui sudah membelanjakan lebih RM1 juta untuk ‘melayani’ hobinya itu selain turut membabitkan diri dalam pertandingan diadakan di negara ASEAN seperti Thailand dan Indonesia.
“Saya mempunyai banyak koleksi baka burung merbuk asli yang mencecah RM50,000 sehingga RM120,000 seekor,” katanya yang menggondol dua kejuaraan dari tiga kategori dalam pertandingan seni suara merbuk ASEAN di sini, semalam.

Beliau berkata, penilaian terhadap seni suara burung tidak boleh dikenal pasti oleh orang biasa melainkan sudah berpuluh-puluh tahun terbabit dalam bidang berkenaan.
DR Syed Putra menunjukkan piala dimenanginya, semalam.

“Bagi orang biasa mereka merasakan bunyi burung merbuk sama dan biasa-biasa saja. Namun, peminat tegar dapat membezakan kelainan setiap seekor suara burung ini walaupun ciri fizikalnya seperti saiz dan bulu nampak sama,” katanya yang sudah lebih 30 tahun membabitkan diri dalam seni suara burung berkenaan.

metro/-

Tiada ulasan: