14 Disember 2011

Monorel Fasa 1 Rosak Tetapi Mahu Teruskan Fasa 2

18 Muharram 1433H. [MOD] -

Sikap yang tidak bertanggungjawab Ketua Menteri Melaka yang mahu melaksanakan projek Monorel Fasa 2 tidak sedikit pun mengendahkan dengan apa yang berlaku pada monorel Fasa 1 yang telah mengalami kerosakan hampir RM16juta. Fasa 2 pembinaan Monorel ini dijangka siap pada Februari 2013 yang menelan kos RM21juta.

Alasan yang diberikan oleh Ketua Menteri adalah untuk meningkatkan bilangan pengunjung melihat keindahan Sungai Melaka. Apa yang kita tahu, monorel Fasa 1 sering kali rosak dan bilakah masa pengunjung akan menaiki Monorel tersebut.

Boleh dikatakan sebulan ada sahaja kerosakan yang dihadapi oleh Monorel. Sampai bila kerajaan negeri harus menipu rakyat atas nama pembangunan yang tidak menguntungkan rakyat sendiri sebaliknya pelancong pun tidak menaiki Monorel yang sering rosak itu.

Menurut kenyataan Ketua Menteri dalam sebuah akhbar, projek sejauh 1.3 kilometer itu adalah sambungan kepada projek monorel fasa 1 yang dilancarkan pada 20 Oktober tahun lepas yang menawarkan kepada pelancong untuk menyusuri dan melihat pemandangan Melaka dari monorel tersebut. Projek yang akan dilaksanakan ini menjadikan keseluruhan panjang trek monorel sejauh 2.9 kilometer dengan membuat satu pusingan lengkap.

Perjalanan monorel yang bermula dari Taman Rempah itu akan melalui Jalan Bunga Raya, Jalan Tun Ali dan Jalan Tun Mutahir sebelum kembali semula ke Taman Rempah. Projek yang mendapat peruntukan sebanyak RM13.2 juta daripada Kementerian Pelancongan Malaysia itu akan dibangunkan oleh Agibs Engineering & Construction Sdn. Bhd.

Blog Yusuf Wahab/-

Tiada ulasan: