14 Disember 2011

Rampasan Kuasa: Umno Rosakkan Perpaduan Rakyat Di Perak

18 Muharram 1433H. [MOD] -

Orang Melayu khususnya di Perak digesa jangan termakan dengan isu perkauman yang cuba dibangkitkan oleh UMNO setelah UMNO melakukan jenayah besar kepada rakyat Perak iaitu rampakasan kuasa.

Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Abu Bakar Hussian mengatakan demikian ketika menyampaikan ceramah di Ipoh baru-baru ini.

Umno yang pada hari ini semakin terhimpit dengan pelbagai masalah di samping krisis kepimpinan yang mereka sedang hadapi cuba bermodalkan isu ketuanan Melayu dan Dasar Ekonomi Baru (DEB) bagi meraih simpati rakyat, katanya.

Katanya, UMNO pada hari ini yang kuasanya semakin tergugat di samping mengalami krisis dalaman yang teruk cuba memainkan isu perkauman bagi meraih simpati orang Melayu di samping mahu mengalih perhatian rakyat tentang apa yang berlaku dalam UMNO itu sendiri.

"Meraka cuba menggambarkan kuasa orang Melayu di Perak kini semakin terhakis di bawah pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat sebelum ini, Ini semua adalah propaganada UMNO yang bertujuan untuk menghilangkan keyakinan rakyat khususnya orang Melayu kepada kesatuan pelbagai kaum dalam Pakatan Rakyat Perak sekarang.

"Media massa juga dilihat terus menyerang negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat dengan memainkan isu-isu bagi memburukkan pentadbiran di negeri-negeri berkenaan," katanya.

Selain itu katanya, kerajaan pusat pada hari ini dilihat seakan menganaktirikan negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat dengan membatalkan beberapa perjanjian yang dibuat sebelum ini.

"Semua ini bertujuan untuk melemahkan pentadbiran Pakatan Rakyat di samping mahu menghilangkan keyakinan rakyat terhadap pentadbiran di negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat," katanya.

Hakikatnya pentadbiran kerajaan negeri dibawah Pakatan Rakyat Perak sebelum berlakau rampasan kuasa oleh UMNO adalah lebih telus berbanding kerajaan negeri dibawah UMNO kini.

Pesuruhajaya PAS Perak itu menyarankan orang Melayu supaya bersatu di samping tidak menzalimi kaum-kaum lain untuk memastikan kejayaan dalam pemerintahan Pakatan Rakyat.

Tegasnya lagi, kerajaan Pakatan Rakyat mahu menjalankan pentadbiran yang lebih telus dengan memastikan hak orang Melayu tidak terjejas di samping menjamin hak-hak kaum lain.

http://perak.pas.org.my/
http://ustazabubakar.wordpress.com/

Tiada ulasan: