17 Januari 2012

Stadium: Jawapan kerajaan T'ganu amat mendukacitakan

23 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 17 Jan: Rakyat Terengganu kini semakin hairan dengan pentadbiran kerajaan negeri itu kerana masih gagal membiaki Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang runtuh sejak tiga tahun lalu.

Dengan masa selama itu dan disertai pula dengan penggunaan wang rakyat yang terlalu banyak untuk membaiki stadium tersebut, segala alasan yang diberikan oleh pihak kerajaan berhubung perkara itu semakin tidak boleh diterima oleh orang ramai.

Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut (gambar) berkata, beliau sendiri seperti juga keseluruhan rakyat Terengganu turut hairan dengan cara bertindak kerajaan negeri berhubung perkara itu.

Menurutnya, untuk mengetahui perkembangan perancangan yang dibuat, beliau sudah beberapa kali bertanya kepada pihak kerajaan negeri mengenai perkara itu pada persidangan Dun Terengganu.

"Tetapi jawapan yang diberikan memang amat mendukacitakan iaitu kerajaan negeri masih lagi menunggu laporan dari pihak perunding yang dilantik.

"Soalnya, sampai bila nak tunggu laporan dari perunding? Sedangkan masa yang diambil dah terlalu lama sehingga masuk tahun ini dah tiga tahun. Jadi nak tunggu sampai bila lagi?" katanya ketika dihubungi Harakahdaily, di sini, hari ini.

Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin dibina pada tahun 2008 semasa Terengganu menjadi tuan rumah Sukan Malaysia (Sukma) dan dirasmikan oleh Sultan Terengganu yang juga Yang di-Pertuan Agong Ke-13, Sultan Mizan Zainal Abidin pada 10 Mei 2008.

Terletak di Gong Badak, Kuala Terengganu dan boleh memuatkan 50,000 penonton, stadium pelbagai guna yang menelan belanja RM228 juta itu merupakan yang terbesar di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

Bagaimanapun, pada 2 Jun 2009 lalu, kejadian yang amat mengaibkan telah berlaku apabila bumbung utama stadium itu telah runtuh yang menyebabkan kerosakan teruk sehingga 50 peratus daripada strukturnya musnah.

Menurut Abdul Wahid, sejak kejadian itu berlaku, seluruh rakyat Terengganu ternanti-nanti tindakan sewajarnya dari kerajaan negeri bagi membaiki stadium itu.

"Untuk itu, kerajaan negeri juga telah melantik sebuah syarikat perunding dengan memperuntukkan RM2.2 juta bagi urusan kajiannya sahaja.

"Hingga sekarang masih tak ada apa-apa juga lagi. Malah bumbung yang masih berbaki pada stadium itu juga masih belum dibuang. Sedangkan wang rakyat yang telah dibazirkan dah terlalu banyak," katanya yang juga Ahli Parlimen Kuala Terengganu.

Lebih menghairankan, menurut beliau, apabila kerajaan Terengganu kini turut merancang untuk membuat projek mega dengan cadangan membina menara berkembar pula di muara Sungai Terengganu seperti yang dicadangkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said.

Projek tersebut pada dasarnya telah dipersetujui oleh kerajaan negeri pada Jun tahun lalu dengan cadangan untuk membina menara berkembar setinggi 30 tingkat di kawasan zon strategik seluas 16.2 hektar di bandar raya itu.

"Stadium yang dibina dah runtuh. Puncanya kerana dikatakan strukturnya tidak kuat oleh sesetengah pihak. Hingga sekarang tak pun dibaiki lagi stadium itu, tetapi nak buat menara berkembar setinggi 30 tingkat pula. Nanti menara itu pula yang runtuh.

"Pada hal semua itu tak pun memberikan manfaat dari segi kewangan kepada rakyat. Semua itu ternyata hanyalah membazirkan wang rakyat semata-mata," ujar beliau kesal.

Harakah Daily

Tiada ulasan: