28 Mac 2012

10 premis perniagaan disita

5 Jamadil Awal 1433H. [MOD] -

YONG PENG – Majlis Daerah Yong Peng (MDYP) mengambil tindakan tegas dengan menyita 10 premis perniagaan setelah penyewanya gagal melunaskan sewa sehingga tertunggak sebanyak RM16,000 sejak empat tahun lalu.

Yang Dipertua MDYP, Mohd Khir Johari Salleh berkata, tindakan menyita berkenaan terpaksa dilakukan kerana keengganan penyewa premis melunaskan sewa bulanan walaupun telah diberikan notis amaran sebelum ini.

Katanya, dialog antara MDYP dan penyewa terbabit telah diadakan baru-baru ini namun ia menemui jalan buntu apabila kedua-dua pihak tidak mendapat keputusan yang dipersetujui.

“Pelbagai cara sudah dilakukan untuk memujuk mereka membayar tunggakan berjumlah antara RM5,000 hingga RM16,000 yang membabitkan lebih 10 penyewa premis tetapi ia tetap tidak diendahkan.

“Tunggakan terbabit menyebabkan Jabatan Audit Negara menegur pihak kami dan tindakan tegas mesti diambil bagi memastikan masalah itu tidak berterusan, selain mendidik penyewa supaya lebih bertanggungjawab serta mematuhi peraturan,” katanya.

Tambah Khir, pihaknya menampal notis iklan di premis yang disita dan memberi peluang penyewa baru membuat permohonan menyewanya.

“Setakat ini, 75 permohonan sudah diterima untuk menyewa premis yang disita,” katanya ketika mengulas tindakan MDYP menyita premis di tiga lokasi sekitar Ayer Hitam, baru-baru ini.

Terdahulu, penyewa yang tidak membayar sewa bulanan mendakwa tindakan MDYP tidak berhati perut namun menurut Khir, pihaknya telah memberi beberapa peluang dan akhirnya penyewa lari dari menunaikan janji mereka.

“Sewa premis hanya RM300 sebulan dan ia amat berpatutan dan berbaloi lebih-lebih lagi terletak di di kawasan yang cukup strategik selain menjadi tumpuan orang ramai.

“Setelah tindakan menyita ini dikenakan, sebilangan penyewa ada membayarnya dan ini menunjukkan mereka ini mampu tetapi cuai.

“Pihak kami mengambil keputusan untuk menemuduga semula penyewa yang cuai ini sebelum memutuskan mereka layak untuk mendapatkan premis berkenaan atau sebaliknya,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: