25 Jun 2012

Besi pengadang kerap hilang

5 Syaaban 1433H. [MOD] -

SEGAMBUT - Keselamatan orang awam yang melalui trek pejalan kaki sepanjang 800 meter di Taman Sri Segambut terancam apabila hampir 99 peratus penutup longkang dan pengadang besi hilang dipercayai dicuri individu tidak bertanggungjawab.

Seorang penduduk, S Morgan berkata, ramai orang awam akan menggunakan kemudahan itu memandangkan ia laluan ke stesen Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dan hentian bas. “Laluan pejalan kaki ini sememangnya menjadi tumpuan tetapi tahap keselamatannya kurang memberangsangkan dan ketiadaan pengadang juga memungkinkan jenayah ragut berleluasa,” katanya.

Morgan berkata, dia mencadangkan supaya penutup longkang atau pengadang itu digantikan dengan alat yang tidak bernilai seperti plastik atau papan sebagai langkah penyelesaian.

Sementara itu, seorang lagi penduduk, A Murugesu berkata, aktiviti tidak bermoral mencuri kemudahan awam perlu diatasi kerana semakin membimbangkan apabila tumpuan mula beralih kepada pengadang di sungai berhampiran dan rumah penduduk.

“Mereka dipercayai menjalankan kerja mencuri itu sekitar jam tiga hingga empat pagi kerana penduduk pernah menangkap individu yang mempunyai besi terpakai itu,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: