25 Jun 2012

PRU 5 tahun sekali lalui perlembagaan

5 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sepatutnya bersedia meminda perlembagaan supaya parlimen hanya dibubarkan apabila genap lima tahun demi kepentingan rakyat, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar (gambar).

Langkah sedemikian, katanya, boleh mengelakkan kekeliruan rakyat malah membantu mengurangkan politiking ketika bukan masanya.

Parti yang memerintah juga, kata Mahfuz, tidak lagi boleh memanipulasikan waktu pilihan raya untuk kepentingannya sendiri.

Malangnya, kata beliau, Perdana Menteri nampaknya lebih cenderung kepada amalan hari ini di mana Perdana Menteri seolah-olah dibenarkan membubarkan parlimen pada masa yang beliau rasa memberi kelebihan kepada partinya selagi tidak cukup tempoh lima tahun.

"Kenyataan Perdana Menteri tidak selaras dengan kenyataan (Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed) Nazri (Aziz) di Parlimen yang menyatakan kerajaan sedang melakukan gerakan kecil-kecilan untuk mempertimbang sama ada pilihan raya umum akan hanya diadakan apabila tempoh mandat pentadbiran kerajaan sedia ada mencukupi lima tahun dan bukannya lebih awal," katanya.

Berbeza dengan kenyataan Nazri yang menyatakan kerajaan sedang melakukan gerakan tersebut, Najib masih menekankan kuasa budi bicara Perdana Menteri, kata Mahfuz.

Ketika ditanya mengenai kenyataan Nazri itu, Najib berkata, perlembagaan negara membenarkan Perdana Menteri untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong membubarkan Parlimen dalam masa tidak lewat dari tempoh lima tahun.

"Selagi tak ubah peruntukan Perlembagaan, kita tak boleh kata kita perlu buat lebih awal sebagai satu ketetapan atau sampai penghujung lima tahun sebagai satu ketetapan. Maknanya kuasa budi bicara itu dibenarkan oleh Perlembagaan," kata Perdana Menteri.

Mahfuz menyifatkan kenyataan Najib memberikan gambaran Perdana Menteri sebenarnya tidak bersetuju dengan gerakan yang disebut oleh Nazri itu.

"Dalam Parlimen, Nazri kata gerakan itu berlaku di dalam kerajaan. Perdana Menteri pula terus menekankan soal budi bicaranya untuk menentukan bila Parlimen dibubarkan.

"Persoalannya, adakah benar wujud gerakan yang Nazri kata berlaku di dalam kerajaan itu dan jika benar wujud, mengapa Perdana Menteri seperti tidak tahu gerakan yang Nazri sebut berlaku di dalam kerajaannya sendiri itu?

"Tak mungkin Nazri berbohong salam Parlimen dan tidak menghormati Parlimen," kata Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Mahfuz berharap rakyat sendiri memperhebatkan tuntutan supaya pilihan raya umum akan hanya diadakan apabila tempoh mandat pentadbiran kerajaan sedia ada mencukupi lima tahun dan bukannya lebih awal.

"Tidak cukup sekadar gerakan kecil-kecilan di dalam kerajaan seperi yang Nazri kata," kata beliau.

Harakah Daily

Tiada ulasan: