08 Jun 2012

Euro 2012: Kumpulan A: Rusia dan Poland pilihan ke pusingan dua

18 Rejab 1433H. [MOD] -

POLAND
Saingan kumpulan A nampak begitu seimbang. Poland sebagai tuan rumah pastinya akan menggunakan kesempatan dengan sebaik mungkin.

Meskipun enam kali beraksi pada Piala Dunia, namun mereka hanya layak sekali sahaja ke pusingan akhir Kejohana Eropah pada empat tahun lepas.

EURO 2008 mereka tewas kepada Jerman dan Croatia serta seri dengan Austria yang merupakan pengganjur bersama Switzerland pada tahun tersebut.

Sebagai tuan rumah, mereka pasti menggunakan kesempatan ini sekurang-kurangnya melepasi peringkat kumpulan.

Bintang tumpuan: Wojciech Szczesny, Robert Lewandowski dan Jakub Blaszczykowski.


GREECE
Greece melakukan kejutan paling besar dalam sejarah kejohanan. Siapa sangka pasukan yang lansung tidak di beri perhatian tiba-tiba menjuarai Euro 2004.

Mereka menewaskan tuan rumah ketika itu, Portugal yang boleh dianggap gergasi bola sepak pada ketika itu.

Namun bagi kejohanan lepas, anak buah Otto Rehhagel hanya menjaringkan satu gol pada kejohanan lepas.

Merka tewas kesemua perlawanan peringkat kumpulan yang diletakkan bersama Sweden, Rusia dan Sepanyol.

Bintang tumpuan: Georgios Samaras dan Sotiris Ninis.


RUSIA
Mereka pernah sekali bergelar juara, kejohanan pertama dianjurkan pada tahun 1960.

Kejohanan kali ini mereka dilihat tidak mempunyai banyak masalah melapasi saingan peringkat kumpulan. Dengan gabungan pemain lama dan baru yang seimbang. Tidak mustahil skuad kali ini mampu menghadirkan sesuatu kepada lawan mereka.

Benteng akhir yang di ketuai Igor Akinfeev pastinya merumitkan kerja penyerang pasukan lawan. Di tambah lagi kreativiti Andrey Arshavin yang memudahkan kerja rangkaian penyerang mereka.

Jika dilihat pada kejohanan lepas, di bawah bimbingan Guus Hiddink mereka mara ke separuh akhir sebelum diketepikan oleh juara kejohanan, Sepanyol.

Bintang tumpuan: Andrey Arshavin, Igor Akinfeev dan Roman Pavlyuchenko.


REPUBLIK CZECH
Republik Czech yang layak pada setiap edisi kejohanan Eropah bermula Euro 1996. Meskipun mereka pernah mengejutkan Itali, Portugal dan Perancis dalam kemaraan ke final di mana mereka tewas pada masa tambahan menentang Jerman di Wembley. Ketika itu mereka mempunyai general tengah yang cukup berpengaruh, Pavel Nedved.

Skuad kali ini dilihat nampak sedikit pincang, pada perlawanan persahabatan Jumaat lepas mereka tewas 1-2 kepada pasukan Hungary yang tidak mempunyai latar belakang bola sepak sehebat Republik Czech.

Mereka memerlukan elemen keajaiban untuk mara lebih jauh pada kejohanan kali ini.

Bintang tumpuan: Petr Cech dan Tomas Rosicky.

Sinar Harian

Tiada ulasan: