08 Jun 2012

Hukuman berat ke atas pedagang haiwan eksotik

18 Rejab 1433H. [MOD] -

TEMERLOH — Hukuman berat termasuk penjara menanti mereka yang menangkap, membekal dan memperdagangkan haiwan eksotik.

Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara Pahang (Perhilitan), Khairiah Mohd Sharif berkata, haiwan eksotik seperti kera dan tenggiling adalah dilindungi dan menjadi satu kesalahan mereka yang menangkap dan memperdagangkan haiwan tersebut.

"Sesipa yang didapati terlibat boleh dikenakan hukuman berat termasuk dipenjara atau denda atau kedua-duanya sekali jika disabitkan kesalahan,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau mengulas kegiatan segelintir penduduk tempatan termasuk masyarakat Orang Asli di negeri ini yang dikatakan terpengaruh dengan janji-janji sindiket memperdagangkan haiwan berkenaan melalui internet.

Khairiah kesal dengan sikap sesetengah pihak yang diperalat untuk menjual haiwan berkenaan kerana dilihat mengambil jalan mudah mencari wang dengan menangkap serta menjual haiwan dilindungi itu.

“Banyak cara lain boleh dilakukan bagi mendapatkan wang, bukan dengan cara menangkap atau menjual haiwan dilindungi, kerana ia boleh menjadikan haiwan berkenaan pupus,” katanya. — BERNAMA

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Support WWF dalam mencegah kepupusan PENYU -->LINK WEBISTE WWF DISINI

6803man sarawak berkata...

Bagaimana dgn babi hutan?