20 Jun 2012

Geng 04, 08 kembali aktif

30 Rejab 1433H. [MOD] -

IPOH - Geng 04 dan 08 dipercayai bergiat aktif semula dengan menjadikan peniaga di sekitar Buntong, Menglembu dan Taman Pertama (First Garden) sebagai sasaran untuk mengutip wang perlindungan bagi mengelak daripada diganggu kumpulan berkenaan.

(Papan tanda Taman Buntong Ria dan Kampung Muhibbah dipercayai diconteng geng terbabit)

Selain menconteng papan tanda dengan angka 04 dam 08 bagi menunjukkan kawasan ‘jajahan’ masing-masing, difahamkan geng berkenaan turut mengutip wang perlindungan berjumlah RM2,000 di medan selera, kedai dan kilang di sekitar kawasan terbabit.

Keadaan itu menimbulkan kebimbangan kalangan peniaga sekiranya ahli kumpulan berkenaan bertindak ganas jika arahan tidak diikuti.

Beberapa peniaga turut mendakwa mereka pernah menemui polis untuk meminta bantuan, namun tidak diendahkan, ada dalam kalangan peniaga yang ingin membuat laporan mengenai perkara itu disuruh untuk menyelesaikan masalah itu sendiri tanpa bantuan polis.

Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias meminta orang awam yang dakwa polis tidak menerima laporan dibuat agar memaklumkannya kepada Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh untuk tindakan lanjut.

Menurutnya, menjadi satu kesalahan jika anggota polis tidak menerima laporan yang ingin dibuat orang awam.

“Kami sering menjalankan pemantauan ke atas kumpulan yang dipercayai mempunyai elemen gengster dari semasa ke semasa.

“Bagaimanapun, tohmahan yang mengatakan polis melindungi gengster adalah satu perkara serius dan orang awam sepatutnya tidak boleh membuat kesimpulan sebaliknya membuat laporan agar siasatan lanjut dapat dijalankan,” katanya.

Beliau ditemui dalam Program Kepolisan Komuniti (C-Cop) anjuran Balai Polis Kuala Kuang di sini, semalam.

Sehubungan itu, Azisman berkata, bagi pengadu yang mendakwa laporan mereka tidak dilayan diminta supaya mengambil nombor anggota bertugas, masa, tarikh dan tempat ia berlaku agar pihaknya dapat menjalankan siasatan ke atas perkara itu.

Sinar Harian

Tiada ulasan: