20 Jun 2012

Perangsang Selangor Sertai Perniagaan Telefon Prabayar

30 Rejab 1433H. [MOD] -

Kumpulan Perangsang Telco Sdn. Bhd (PTSB) hari ini mengembangkan lagi perniagaannya dengan menyertai sektor perniagaan operator telefon bimbit prabayar di Malaysia.

Ini disahkan apabila PTSB menandatangani satu Perjanjian Pelaburan dan Pemegang Saham dengan SAMENA Telecom Limited (Samena), Connect Mena Limited Jebel Ali Free Zone (FRiENDi) dan Ceres Telecom Sdn Bhd (Ceres Telecom) dalam satu majlis yang diadakan di Dewan Kayangan, Hotel Quality tengah hari tadi.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Perangsang, Suhaimi Kamarulzaman, PTSB yang juga merupakan anak syarikat milik Kumpulan Perangsang Selangor Berhad (Perangsang Selangor) menandatangani perjanjian tersebut untuk cadangan pelaburan perniagaan sebagai operator telefon bimbit prabayar melalui pegangan ekuiti 30 peratus dalam syarikat FRiENDi Malaysia.

“PTSB ditubuhkan sebagai induk perantaraan untuk pelaburan dalam sektor komunikasi dan susulan daripada pengembangan FRiENDi ke Malaysia, PTSB ditawarkan peluang untuk melabur dalam syarikat Ceres Telecom, entiti operator telefon bimbit prabayar tempatan terbaru.

“Ini satu peluang yang baik memandangkan Kumpulan FRiENDi juga kukuh sebagai Operator Rangkaian Maya Telefon Bimbit (MVNO) terkemuka di rantau Asia Selatan, Timur Tengah dan Afrika dan mempunyai tiga operasi di Oman, Jordan dan Arab Saudi,” jelas Suhaimi.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang turut hadir pada majlis tersebut berkata usaha ini secara tidak langsung membuka lebih peluang ekonomi kepada negeri Selangor.

“Pastinya persaingan yang sihat ini akan memberi lebih ruang kepada perkembangan ekonomi negeri Selangor yang dilihat semakin pesat membangun berbanding negeri lain khususnya dalam sektor ini,” ujar beliau dalam ucapannya.

Selain Abdul Khalid dan Suhaimi, Majlis Menandatangani Perjanjian tersebut turut disertai Pengarah Samena, Hisham Mohamad Ali Al-Alawi, Ketua Pegawai Eksekutif Pembangunan Perniagaan Kumpulan FRiENDi, Erik Dudman Nielsen, Ketua Pegawai Eksekutif FRiENDi Malaysia, Jonathan Marchbank, Pengerusi Kumpulan Perangsang, Raja Idris Raja Kamarudin serta Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan Darul Ehsan, Azlan Md Alifiah.

Kumpulan FRiENDi merupakan kumpulan telekomunikasi inovatif yang beroperasi sebagai Operator Rangkaian Maya Telefon Bimbit (MVNO) dan Pemboleh Rangkaian Maya Telefon Bimbit dengan fokus liputan geografi Timur Tengah dan Afrika.

Baru-baru ini, Kumpulan FRiENDi mengumumkan perkongsian strategik dengan Kumpulan Virgin untuk menggabungkan aset MVNO Virgin di bawah pengurusan FRiENDi sekaligus memberi hak ekslusif memulakan operasi jenama MVNO di pasaran terpilih Asia Tenggara.

selangorku/-

Tiada ulasan: