08 April 2013

Lepas 50 tahun baru tahu cara turun harga kereta?

27 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mempersoal kenapa baru sekarang BN mahu berjanji itu dan ini dalam manifesto mereka, sedangkan parti itu telah memerintah negara sudah lebih 50 tahun.

Bercakap dalam program Bicara Minda dan Sesi Dialog anjuran Sinar Harian petang ini beliau berkata, janji dalam menifesto terbaru BN itu sepatutnya sudah selesai lama dahulu kerana mereka mempunyai kuasa untuk melaksanakannya.

"Manifesto ini benda yang belum buat lagi. Masalahnya dia (BN) dah perintah 50 tahun lebih, kenapa tak buat lagi. 

"Kenapa dah merintah 50 tahun lebih baru nak turun harga kereta, bila kita (Pakatan Rakyat) nak buat baru dia janji nak buat, dulu dia tak tahu maca mana nak turunkan harga kereta?," soalnya disambut tepukan gemuruh hadirin.

Negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat pula katanya, biarpun baru berusia empat tahun lebih, namun telah berusaha membuat perubahan memenuhi kepentingan rakyat setakat kemampuan dan kuasa yang ada pada kerajaan negeri.

Malah dalam banyak perkara, negeri negeri Pakatan Rakyat dilihat lebih mendahului BN dalam memperkenalkan perubahan dalam memberi bantuan kepada rakyat.

Sehubungan itu rakyat ujarnya boleh menilai kemampuan dan keikhlasan kedua-dua parti dalam manifesto masing-masing dan tidak tertipu dengan 'pancingan undi' menjelang pilihan raya.


"Masa pilihan raya kecil Kuala Berang dulu dia boleh kempen nak buat lapangan terbang di Kuala Berang pada hal lapangan terbang Kuala Terengganu ada dah," katanya lagi.


Dalam dialog yang membicangkan tajuk 'Kerajaan Berkebajikan: Persepsi dan Realiti' itu, Tuan Guru Abdul Hadi turut ditanya adakah apa pemerintahan BN selama ini boleh dikira sebagai berkebajikan kepada rakyat.

Abdul Hadi dalam jawapannya berkata, berkebajikan bukan sahaja soal membangunkan negara secara fizikal tetapi lebih penting dari itu adalah bagaimana mengurus hasil negara secara amanah dan adil.

Masalah yang berlaku sekarang ini katanya apabila pemimpin yang dilantik tidak amanah dalam menguruskan hasil negara sehingga berlaku kebocoran dan salah guna kuasa.

"Saya tidak nafikan apa yang dibuat kerajaan ini ada nilai berkebajikan, infrastrukturnya, eletriknya, jalan rayanya,  itu kebajikan, tapi bagaimana menguruskannya.Yang 2 bilion jadi 4 bilion. Negeri Terengganu negeri darul iman, tapi sekarang jadi darul runtuh

"Masalahnya bocor, tangkap ikan letak dalam bubu, dapat sekor masuk, dapat sekor masuk,  tapi bila angkat bubu, ikan ada sikit, tengok bawah bubu bocor," katanya memberi analogi.

Dialog hari ini dipengerusikan oleh Kolumnis Sinar Harian Tan Sri Abdullah Ahmad.

Pada awal program tadi turut mengucapkan terima kasih kepada Tuan Guru Abdul Hadi kerana menjadi presiden parti politik pertama tampil ke pentas Bicara Minda Sinar Harian.

"Untuk rekod, saya tulis surat kepada semua parti termasuk parti pemerintah, tetapi yang paling cepat jawab adalah Datuk Seri Abdul Hadi," katanya.

Harakahdaily/-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mohon tuan selongkar blog ini....... pengisiannya cukup pedas. begitu berani mereka... mohon follow perkembangan blog ini
http://perakrawk.blogspot.com/