14 Februari 2012

18 jam operasi mencari mangsa lemas

21 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

TANJUNG KLING – Seorang tukang gunting rambut yang hilang dipercayai dihanyutkan ombak ditemui lemas dalam keadaan tertiarap di kawasan batu karang berdekatan Jeti Tanjung Bruas, di sini kira-kira 4.30 petang, semalam.

Mangsa, Omar Sudin, 37, dari Kampung Pantai Rombang, ditemui tiga nelayan yang menaiki sebuah bot selepas 18 jam operasi mencari kira-kira empat kilometer dari tempat mangsa kali terkahir dilihat di Pantai Puteri, di sini, malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira 9 malam kelmarin, mangsa yang menangkap udang dilihat berenang dalam keadaan lemah sebelum hilang berhampiran tambak batu oleh seorang pengunjung.

Seorang kakitangan sebuah universiti, Mazlan Mahmud, 29, yang turut menangkap udang di kawasan itu berkata, dia dimaklumkan rakannya mengenai kejadian sebelum bergegas ke lokasi kejadian.

“Selepas kami sampai di tambak batu itu mangsa tidak kelihatan, namun kami hanya menjumpai sebuah langgai dipercayai miliknya selepas saya berenang kira-kira 100 meter dari lokasi dia didapati hilang.

“Bagaimanapun sebelum kejadian, saya ada nampak dia melepasi tambak batu dan ketika air pasang,” katanya.

Menurutnya, kemudian seorang lelaki mula-mula melihat mangsa membuat laporan polis kira-kira 10.15 malam.

Sementara itu, isteri mangsa, Zunaida Yusof, 37, berkata, dia dimaklumkan mengenai kejadian oleh bapa mertuanya, Sudin Haron, 62, kira-kira 10 malam.

Menurutnya, mangsa menyatakan hasrat mahu menangkap udang keluar rumah pada 8.30 malam selepas makan bersama keluarga.

“Sebelum keluar suami tidak berpesan apa-apa dan tidak berkelakuan pelik sebelumnya, cuma anak bongsu kami selalu mahu berada di samping dia dalam tempoh seminggu ini, “ katanya.

Ibu kepada empat anak berusia dua hingga 11 tahun itu berkata, mangsa memperoleh pendapatan sampingan dengan menangkap ikan selain bekerja sepenuh masa sabagai tukang gunting rambut.

“Malam tadi (kelmarin) dia cakap mahu mencuba langgai yang baru siap dibuat semalam,” katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Penyelamat Bomba Tangga Batu selaku Komando Operasi Mencari, Abdul Razak Manap berkata, pihaknya menerima panggilan pada 10.33 malam.

“Operasi mencari bermula jam 10.47 malam kelmarin oleh 13 orang anggota bomba termasuk lima orang dari Pasukan Penyelamat Air (PPA) dalam ruang lingkup 50 meter dari persisir pantai sebelum dibesarkan sehingga melebihi dua kilometer.

“Mayat ditemui diserahkan kepada polis sebelum dibawa ke Hospital Melaka dibedah siasat,” katanya.

Semalam, operasi mencari diteruskan dengan lebih 50 orang membabitkan pelbagai agensi termasuk Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Agensi Penyelamat Maritim Malaysia (APMM), Pasukan Gerakan Marin, Unit 21 Komando (Kem Sungai Udang) serta nelayan dan penduduk kampung.

Ahli keluarga mangsa termasuk bapanya, Sudin juga dilihat berusaha bersama-sama mencari dalam tempoh 18 jam, selain mengadakan solat Hajat selepas solat Zuhur di Masjid Kampung Pantai Rombang.

Sudin yang juga Imam di masjid berkenaan turut kelihatan menunaikan solat Hajat di pantai sebelum meneruskan pencarian di laut kira-kira 2.30 petang semalam.

Sinar Harian

Tiada ulasan: