14 Februari 2012

Kes curi pisang menjadi-jadi

21 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KAMPUNG DENGIR – Seorang anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) hampir berjaya memberkas dua lelaki yang dipercayai cuba mencuri pisang di kebunnya di sini kelmarin.

Anggota Rela terbabit, Jaharuddin Putih, 46, berkata, dalam kejadian kira-kira jam 6 petang itu, dia mendapati lelaki berusia 20-an dalam keadaan mencurigakan berada di luar pagar kebunnya.

Menurutnya, ketika dia cuba menghubungi polis, tiba-tiba lelaki tersebut memecut laju melarikan diri dengan sebuah kereta Perodua Kancil.

“Pada petang itu, saya sedang memancing di sungai tidak jauh dari kebun apabila menerima panggilan daripada seorang penduduk kampung memberitahu melihat sebuah kereta dalam keadaan mencurigakan berhampiran kebunnya,” katanya.

Jarahuddin berkata, dia bergegas ke kebunnya dan mendapati dua lelaki berlegar di luar pagar kebunnya.

Ketika ditanya tujuan mereka berada di situ, salah seorang daripada mereka memberitahu kononnya melarikan diri daripada polis kerana mempunyai kesalahan lalu lintas.

“Saya tidak mempercayai cakap mereka lalu mengarahkan mereka membuka bonet belakang kereta dan mendapati tidak ada pisang, sebaliknya mempunyai kesan getah pisang di dalam kereta itu.

“Saya meminta kad pengenalannya dan salah seorang daripada mereka memberikan satu kad pengenalan kepada saya tetapi kata lelaki kad pengenalan itu milik adiknya yang menyebabkan saya semakin curiga,” katanya.

Menurutnya, yakin dua lelaki mempunyai niat jahat, dia cuba menghubungi polis tetapi secara tiba-tiba lelaki itu memecut melarikan diri dan mereka gagal diberkas.

Jaharuddin yakin dua lelaki itu cuba mencuri pisangnya pada hari itu tetapi tidak sempat berbuat demikian kerana dia terlebih dahulu datang, malahan dia juga yakin orang sama yang bertindak mencuri hampir lima kali pisangnya sebelum ini.

“Pisang saya dicuri sejak 2010 lagi menyebabkan saya kerugian melebihi RM1,000. Setiap kali, suspek mencuri sehingga 15 tandan pisang,” katanya yang sempat mencatat nombor pendaftaran kereta berkenaan.

Dia juga yakin orang sama yang terlibat mencuri pisang milik beberapa penduduk kampung berkenaan sebelum ini.

Sinar Harian

Tiada ulasan: