14 Februari 2012

Maut dihempap lori sendiri

21 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

IPOH - Seorang warga emas maut dalam keadaan mengerikan apabila tubuhnya dihempap lori yang dipandunya dalam kejadian di sebuah kilang simen di Kawasan Perindustrian Tasek, semalam.

Toh Lim Ek, 68, dari Taman Utama, Bercham maut di tempat kejadian akibat kecederaan parah di beberapa bahagian badan terutamanya di kepala.

Pegawai Bomba Kanan II, Fadzli Che Husin berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan kira-kira jam 8.54 pagi yang memaklumkan ada mangsa tertimbus di bawah timbunan kuari.

“Ketika tiba di tempat kejadian, kami mendapati seorang mangsa tersepit di bawah lori berkenaan.

“Mangsa dipercayai sudah meninggal dunia ketika ditemui,” katanya ketika dihubungi semalam.

Tambahnya, khidmat kren terpaksa digunakan bagi mengalihkan lori tersebut untuk mengeluarkan mangsa dari tempat duduk pemandu.

“Kerja mengeluarkan mangsa berakhir 30 minit dan mayatnya dibawa ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) untuk tindakan selanjutnya,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Azisman Alias, ketika dihubungi mengesahkan perkara tersebut.

Menurutnya, kejadian berlaku apabila mangsa sedang memindahkan muatan kuari dibawanya untuk dilonggokkan di tempat pengumpulan kuari di kilang tempatnya bekerja.

“Siasatan awal mendapati, lori yang dipandu mangsa mengundur secara tiba-tiba sewaktu kerja menurunkan muatan kuari dijalankan.

“Akibatnya, mangsa dihempap di tempat duduk pemandu,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya turut meminta bantuan pasukan bomba dan penyelamat untuk mengalihkan lori hantu seberat tiga tan itu sebelum berjaya mengeluarkan mangsa yang tersepit.

“Ketika dikeluarkan, mangsa sudah meninggal dunia selain keadaan tubuhnya yang lebam dan patah semua anggota badan.

“Mayatnya dibawa ke Jabatan Forensik HRPB untuk bedah siasat,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: