14 Februari 2012

Budak diperalat militan

21 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KABUL - Dua budak lelaki berumur 10 tahun ditahan polis di selatan Afghanistan selepas diperalat oleh kumpulan militan untuk melancarkan serangan pengeboman berani mati, kelmarin walaupun sebelum ini mereka telah menerima pengampunan daripada Presiden Hamid Karzai atas kesalahan sama kira-kira enam bulan lalu.

Jurucakap polis, Zalmai Ayubi berkata, tiga ahli pejuang Taliban turut ditahan bersama kedua-dua kanak-kanak lelaki itu yang dipercayai merancang untuk melancarkan serangan ke atas pasukan keselamatan tempatan dan antarabangsa di Kandahar.

“Mereka dipercayai telah dilatih di Pakistan sebelum diarahkan untuk melakukan serangan berani mati tersebut kerana semasa ditahan kedua-dua budak itu turut dipakaikan ves yang dipasang bahan letupan,” menurutnya.

Dalam satu kenyataan, salah seorang budak tersebut, Azizullah berkata, mereka (pejuang Taliban) memberi jaminan dia akan selamat walaupun ditembak tentera Amerika Syarikat.

“Saya dihantar ke tepi jalan di bandar untuk menunggu tentera asing melalui kawasan itu sebelum meletupkan diri ,” kata rakannya dikenali sebagai Nasibullah.

Sinar Harian

Tiada ulasan: