14 Februari 2012

Kembar melambung terlanggar kereta

21 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

PENDANG – Sepasang kembar perempuan mengalami kecederaan di bahagian kepala dan dikhuatiri patah tulang paha kerana melambung setelah motosikal ditunggang mereka terbabit kemalangan dengan sebuah kereta ketika dalam perjalanan pulang dari sekolah petang semalam.

Kejadian berlaku kira-kira 2.10 minit petang itu mengejutkan penduduk berhampiran kawasan berkenaan dengan bunyi dentuman kuat apabila sebuah motosikal jenis Honda Wave yang ditunggang pasangan kembar terbabit terlanggar kereta Proton Iswara Aeroback yang melintas jalan utama di situ.

Azizan Ibrahim, 27, berkata, dia terkejut dengan bunyi dentuman akibat pelanggaran itu ketika sedang berbual dengan rakan di hadapan kedai berhampiran jalan Pendang Sungai Tiang, sebelum tiba-tiba melihat dua pelajar sekolah melambung.

“Selepas bunyi dentuman itu tiba-tiba ternampak dua pelajar sekolah yang merupakan pasangan kembar terbabit melambung jatuh ke atas kereta bahagian hadapan, manakala seorang lagi melambung jatuh atas jalan.

“Saya segera ke tempat kejadian bagi mengangkat mangsa terbabit dan terus menghantar pasangan kembar itu ke Klinik Kesihatan Pendang untuk mendapatkan rawatan setelah melihat kecederaan mereka di bahagian kepala dan kaki,” katanya kepada Sinar Harian.

Azizan berkata, pasangan kembar itu merupakan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Temenggung sedang menunggang motosikal dari arah Pendang untuk pulang ke rumah mereka di Chegar, manakala kereta itu datang dari arah Kampung Hampar kanan.

Menurutnya, kereta itu dipandu seorang lelaki Melayu lingkungan 20an bersama adiknya cuba melintas jalan terbabit dan tiba-tiba motosikal dari arah Pendang melanggar sisi hadapan kanan kereta itu sehingga menyebabkan bahagian itu remuk dan cermin pecah.

Dalam pada itu, Sinar Harian difahamkan bahawa pasangan kembar itu telah dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar untuk mendapat rawatan lanjut.

Sementara itu, seorang penduduk kawasan terbabit, Audzir Muhammad, 70, berkata laluan itu sering berlaku berlaku kemalangan sehingga meragut banyak nyawa.

“Saya menetap di kawasan ini sekian lama dan boleh dikatakan setiap hari berlaku kemalangan di laluan ini te-rutamanya penunggang motosikal sehingga ada yang terpelanting jatuh ke sungai dan ada yang maut di tempat kejadian.

“Kemalangan di jalan ini sering berlaku disebabkannya sempit dan banyak kenderaan pelbagai jenis menggunakan laluan ini pada setiap masa,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: