14 Februari 2012

Pemborong sorok minyak masak

21 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

JOHOR BAHRU - Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Johor merampas 71,160 kilogram minyak masak dari sebuah premis pemborong dan pembungkusan minyak masak di sini kelmarin.

Timbalan Pengarahnya, Abdul Hamid Abu Bakar berkata, bertindak atas maklumat orang awam dan risikan sehari, lapan anggota penguat kuasa telah menjalankan pemantauan di sebuah premis di Kawasan Perindustrian Skudai pada jam 4 petang, kelmarin.

“Hasil daripada pemantauan ini, kita mendapati syarikat yang mempunyai lesen selaku pembungkus minyak masak ini telah menyimpan bahan tersebut melebihi had simpanan yang dibenarkan oleh pegawai bekalan.

“Semasa serbuan, pemilik premis ini didapati menyimpan sebanyak 71,160 kilogram, di mana had yang dibenarkan hanya 40,000 kilogram,” katanya yang ditemui di sebuah stor penyimpanan, dekat sini, semalam.

Abdul Hamid berkata, pihaknya telah menyita minyak masak tersebut bersama Lesen Barang Kawalan dan Buku Stok pemborong yang dianggarkan nilai rampasan RM177,900.

Katanya, pemilik premis yang berusia 40 an itu telah diambil keterangan bagi tindakan selanjutnya.

Jelasnya, kes tersebut akan disiasat di bawah Peraturan 9(1) Kawalan Bekalan 1974 dan sekiranya bersalah boleh didenda RM100,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya bagi orang perseorangan manakala bagi syarikat perbadanan pula denda RM250,000.

“Kita akan meneruskan pemantauan di 35 kilang pembungkus minyak masak yang ada di negeri ini, dan setakat ini, hanya satu kes sahaja berjaya dikesan.

“Ini merupakan kes pertama dan terbesar bagi tahun ini atas kesalahan menyorok minyak masak,” katanya.

Sementara itu, Abdul Hamid berkata, bekalan minyak masak di negeri ini mencukupi dengan rekod simpanan minyak sebanyak 542 metrik tan.

“Negeri Johor dibekalkan sebanyak 6606 metrik tan minyak masak sebulan, dan ia memang mencukupi bagi keperluan penduduk di negeri ini.

“Orang ramai dinasihatkan agar membeli secara teratur, kerana bekalan minyak masak tidak mengalami pengurangan di pasaran,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: