14 Februari 2012

Remaja sedar jerat Hari Kekasih

21 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUANTAN – Golongan remaja antara kelompok yang sering dikatakan mudah terpengaruh dengan budaya barat seperti sambutan Hari Valentine ini.

Walaupun bukan majoritinya menyambut hari berkenaan, namun segelintirnya tetap cuba meniru budaya asing ini tanpa menyelidik dahulu keburukannya.

Sinar Harian temui beberapa remaja bagi berkongsi pendapat mereka mengenai sambutan hari Valentine yang disambut setiap tahun sempena mengingati Paderi Kristian yang meninggal sekitar 307 Masihi.

Ahmad Shaufi Mohd Latif, 21, berkata, Valentines tidak patut disambut umat Islam kerana bertentangan dengan ajaran agama.

Katanya, tidak pernah terlintas di fikirannya untuk menyambut perayaan itu kerana pernah membaca laporan akhbar mengenai perayaan itu berkaitan dengan Kristian dan haram diraikan umat Islam.

Berlainan Nur Azreen Aziz, 21, remaja itu pernah menyimpan hasrat menyambut Valentine’s Day ketika di bangku sekolah menengah namun sedar perayaan itu haram bagi umat Islam .

“Memang manis sangat tengok bunga dan coklat yang digubah cantik untuk insan istimewa tapi sebagai umat Islam, saya tidak mahu meraikan Valentines,” katanya yang tidak pernah mendapat ucapan itu daripada pasangannya.

Rakannya, Maizatul Akmal Mazlan, 21, mengakui sedang bercinta tetapi tidak pernah meraikan hari Valentine kerana sedar sambutan itu haram dalam Islam.

Bagaimanapun, katanya, pernah terdetik di hatinya ketika kecil untuk meraikan hari yang dikatakan istimewa bagi pasangan kekasih tetapi tidak menjadikannya sebagai realiti kerana memang haram dalam agama.

Katanya, dia ada membelikan coklat atau bunga yang dihias cantik kerana murah tetapi hanya untuk simpanan sendiri.

“Sebenarnya, kalau tiada promosi dari peniaga, orang ramai tidak akan mengingati hari itu tetapi cara itu boleh melariskan perniagaan mereka,” katanya.

Fatin Syafinaz Md Yusof pula teruja melihat banyak perhiasan dijual termasuk bunga dan patung beruang sempena sambutan hari Valentines.

Bagaimanapun, dia tidak meraikan hari itu tetapi pernah membelikan hadiah yang dijual untuk ibunya kerana murah dan cantik.

Fatin juga bersetuju dengan saranan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat supaya hari Valentines diganti dengan Hari Suami Isteri yang lebih mengeratkan hubungan kekeluargaan.

“Sebagai mahasiswa kolej, saya bersyukur kerana pihak kolej juga tidak menggalakkan penuntutnya meraikan hari kebesaran Kristian yang mungkin menjatuhkan akidah,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: