14 Februari 2012

Gua di dalam Gua Bewah ditemui

21 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Lembaga Muzium Negeri Terengganu (LMNT) menemui dua lagi artifak berharga yang akan menjadi daya tarikan kepada pengunjung ke Gua Bewah yang terletak di kawasan Tasik Kenyir.

Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata semasa kerja-kerja eskavasi di gua berkenaan pertengahan tahun lepas, LMNT telah menemui sebuah gua lain di dalam Gua Bewah serta menemui satu lagi rangka manusia pra-sejarah.

Sebelum ini pada 2010 satu rangka manusia pra-sejarah turut ditemui di kawasan gua berkenaan yang berusia 16,000 tahun.

"Kita masih belum mempunyai maklumat mengenai rangka manusia terbaru yang ditemui itu kerana kajian mengenainya belum dijalankan manakala gua baru yang masih belum mempunyai nama itu, akan dimajukan dengan menyediakan kemudahan untuk pengunjung seperti tangga bergerak menggunakan kuasa solar dan tempat pendaratan bot melibatkan peruntukan antara RM16 juta dan RM18 juta," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan pameran Khazanah Islam dari China di LMNT di sini hari ini. Turut hadir pada majlis itu Ketua Sektor Pengurusan dan Sumber Manusia LMNT Che Muhamad Azmi Ngah.

Ahmad berkata apabila segala kemudahan dan persiapan ke gua berkenaan siap dalam tempoh setahun, ia pasti dapat menarik lebih ramai pengunjung dan pelancong ke situ.

Pameran bertemakan 'Khazanah Islam Dari China' itu merangkumi artifak bermotifkan kesenian Islam dari semua Dinasti China terutama Dinasti Ming yang mempunyai pengaruh dari negara Timur Tengah ketika itu.

Lebih 100 artifak kesenian Islam dipamerkan termasuk senaskah al-Quran Emas yang dianggarkan berharga RM170 juta berusia 500 tahun dari Dinasti Ming yang bermula dari zaman kerajaan Othmaniah yang menggunakan skrip Naskhi.

Sementara itu, Che Muhamad Azmi berkata lebih 100 daripada 8,000 artifak dari Dinasti China yang berusia sehingga 4,000 tahun milik Top Chain Capital Sdn Bhd dipamerkan di LMNT bermula hari ini.

"Artifak yang dipamerkan hari ini akan ditukar artifak lain pula pada Mei depan sempena cuti sekolah," katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: