15 Februari 2012

Batu Nisan hidup di kg Manok

22 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Kawasan perkuburan kampung Manok yang terletak dalam daerah di Machang, Kelantan telah mencetuskan satu fenomena misteri sejak 100 tahun lalu apabila sebuah batu nisan dikatakan membesar sehingga 100 kali ganda daripada saiz asal.

Inilah saiz batu nisan yang didakwa hidup di Kg. Manok
Fenomena itu kini menjadi persoalan di kalangan penduduk di situ yang menganggap ia sebagai keramat. Jauh daripada pemikiran tahyul sebegitu, bagaimana batu nisan ini boleh membesar sebegitu rupa? Apakah ia mempunyai rahsia seperti mana batu Megalith yang dikatakan boleh membesar dengan sendirinya.

Menurut sejarah, batu Megalith digunakan orang-orang dahulu kala sebagai penanda kuburan. Batu ini mampu membesar dan kekal lama tanpa mengalami proses luluhawa. Di
kepulauan Sulawesi, Indonesia, batu Narik Punang mampu membesar dan membentuk susuk tubuh manusia dengan rupa paras sekali. Jika dilihat dari jauh, ia kelihatan seperti manusia tertanam separas pinggang. Ada pelbagai mitos mengenai batu Megalith ini, tetapi apa yang pasti, ia digunakan sebagai batu tanda kerana sifatnya tahan cuaca alam.

zs./-

Tiada ulasan: