04 Julai 2012

Dipenjara akibat buat laporan palsu

14 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Seorang tukang masak yang juga pemilik motosikal dalam kejadian rompakan bersenjata di sebuah kedai emas di Jalan Kuala Terengganu ke Kuala Berang di Pekan Wakaf Tapai, Marang, November tahun lalu dijatuhi hukuman penjara selama lima bulan oleh Mahkamah Majistret, di sini, semalam.

Hukuman itu dijatuhkan selepas tertuduh, Jefridin Manan, 31, dari Jalan Tok Lam, di sini, mengaku membuat laporan tidak benar dengan menyatakan motosikal miliknya telah dicuri sedangkan hasil siasatan mendapati motosikal itu telah digunakan oleh tertuduh sendiri dalam rompakan berkenaan.

Jefridin adalah antara lima suspek termasuk tiga anggota polis yang ditahan bagi membantu siasatan berhubung kes samun Kedai Emas Swee Heng di Taman Bestari, Wakaf Tapai, Marang, 28 November tahun lalu.

Dia mengaku pada 10 Disember 2011 jam lebih kurang 1.15 tengah hari di Balai Polis Kuala Terengganu dengan sengaja membuat maklumat palsu dengan niat menyebabkan penjawat awam menggunakan kuasanya yang sah di sisi undang-undang yang mendatangkan bencana kepada orang lain.

Dengan itu, Jefridin mengaku melakukan kesalahan di bawah Seksyen 182 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah kanun sama yang jika disabitkan kesalahan boleh di penjara sehingga enam bulan atau denda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya sekali.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Inspektor Miky Anak Dunstan Muda di hadapan Majistret Abdul Hayyi Salim manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Sebelum ini, Sinar Harian pernah menyiarkan seorang pemilik kedai emas dan dua kanak-kanak nyaris terkena tembakan dalam satu kejadian rompakan bersenjata di sebuah kedai emas di Jalan Kuala Terengganu ke Kuala Berang di Pekan Wakaf Tapai, Marang.

Sinar Harian

Tiada ulasan: