09 April 2013

Maut rempuh bas, pelajar meninggal kereta terbabas

28 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


Tragedi Kuantan
Mayat mangsa berjaya dikeluarkan dengan bantuan anggota bomba sebelum dihantar ke HTAA.
KUANTAN - Keseronokan tiga rakan memecut motosikal bersaing sesama sendiri berakhir tragedi apabila salah seorang mereka maut selepas motosikal ditunggang merempuh belakang sebuah bas persiaran yang berhenti di tepi jalan di Kilometer 127, Jalan Kuantan-Johor Bharu dekat Rompin, awal pagi kelmarin.

Dalam nahas kira-kira jam 6 pagi itu, mangsa berketurunan Orang Asli, Ramzi a/l Rahim, 18 meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera di kepala.

Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Negeri, Superintendan Mohamed Fauzi Abdul Rahim berkata, bas terbabit berhenti di tepi jalan di lokasi itu sebelum pemandunya, Mohammad Shah Sahal, 49 turun untuk membuang air.

Menurutnya, ketika bas terbabit bergerak untuk meneruskan perjalanan, pemandunya ternampak tiga motosikal dari arah belakang ditunggang laju.

“Salah seorang penunggang dipercayai gagal mengelak ketika mendekati bas lalu merempuh bahagian belakang kenderaan itu.

“Mangsa tercampak jatuh ke atas jalan manakala motosikal jenis Honda EX-5 yang ditunggang tersepit di belakang bas,” katanya, semalam.

Katanya, mangsa yang parah di kepala disahkan meninggal dunia di tempat kejadian sebelum mayatnya dihantar ke Hospital Muadzam Shah untuk bedah siasat.

“Hasil siasatan awal mendapati kemalangan berpunca daripada tindakan penunggang menunggang secara melulu.

Punca nahas masih disiasat ikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Tersepit dalam kereta

Sementara itu, seorang penumpang  maut manakala pemandunya parah selepas kereta jenis Perodua Kancil yang dinaiki mereka terbabas di Jalan Pintasan Kuantan di sini, petang semalam.

Dalam nahas kira-kira jam 7 petang itu, mangsa, Nur Ajlaa Dzurkarnain, 19 dari Kampung Sungai Isap 1 di sini disahkan meninggal di tempat kejadian akibat cedera di kepala.

Manakala pemandu, dikenal sebagai Norlaila Nabilah, 19 berasal dari Temerloh yang parah menerima rawatan di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan.

Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Negeri, Superintendan Mohamed Fauzi Abdul Rahim berkata, kereta dinaiki dua pelajar itu dipercayai dalam perjalanan dari arah Bukit Rangin menghala ke Gambang.

Menurutnya, ketika tiba di lokasi kejadian, kereta terbabit dipercayai hilang kawalan lalu terbabas ke kiri jalan.

“Mangsa berada di kerusi penumpang hadapan tersepit dalam kenderaan yang hampir remuk dan disahkan meninggal dunia di tempat kejadian,” katanya di sini, semalam.

Katanya, mayat mangsa dihantar ke HTAA untuk bedah siasat sebelum jenazah dituntut keluarga untuk dikebumikan.

sinar/-

Tiada ulasan: