09 April 2013

Presiden PAS ulangi rela jadi khadam rakyat

28 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


(Ustaz Hadi ketika menjawab soalan wartawan dalam sidang media selepas bicara Sinar semalam)

SHAH ALAM: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abd Hadi Awang mengulangi pendirian beliau yang rela menjadi khadam rakyat dan bersedia menjadi nelayan asalkan kebajikan rakyat terus terbela di bawah Pakatan Rakyat.

Beliau menjelaskan ketika sidang media sejurus selesai program Bicara Minda, Negara Berkebajikan: Persepsi atau Realiti anjuran akhbar Sinar Harian semalam.

"Saya rela menjadi khadam kepada rakyat, bersedia untuk balik kampung menjadi nelayan asalkan rakyat terbela kebajikannya di bawah Pakatan Rakyat.

"Siapa juga calon itu bukan perkara besar tetapi ia mestilah beragama Islam dan mengikut perlembagaan persekutuan serta mendapat mandat rakyat," kata beliau.

Hadi yang turut memberitahu beliau tidak boleh mendahului adat selagi hak belum ditentukan oleh kuasa rakyat untuk memilih.

"Isu saya sebagai Perdana Menteri itu tidak perlu ditimbulkan, saya tidak boleh mendahului adat.

"Kita ada rakyat, kita ada perlembagaan dan kita ada Yang Di Pertuan Agong, biarlah kesemuanya menentukan siapa calon Perdana Menteri yang penting kuasa rakyat memilih kita terlebih dahulu," jelasnya.

Beliau yang juga turut menyatakan PAS akan meletakkan calon dari Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) pada pilihanraya nanti, namun kawasan dan calon belum diputuskan lagi.

Menurut beliau lagi, perkara itu tidak timbul apa-apa masalah kerana DAP boleh melekatkan calon Melayu begitu juga PKR, dan PAS turut boleh melaksanakannya, ia bukan perkara yang perlu dipersoalkan oleh Umno-Barisan Nasional.

Harakahdaily/-

Tiada ulasan: