22 Februari 2012

7 warga asing ditahan dalam Ops 6P

29 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

SENAI – Seramai tujuh warga asing berusia antara 19 dan 38 tahun ditahan Jabatan Imigresen dalam Ops 6P di dua lokasi berasingan, semalam, atas kesalahan tidak miliki permit perjalanan dan menyalahgunakan pas lawatan.

Pegawai Penguasa Imigresen Johor, Muhammad Acil berkata, serbuan di lokasi pertama di Taman Sri Lalang, Kota Tinggi, pihaknya menahan empat lelaki warga Thailand yang bekerja sebagai tukang masak dan pembantu kedai di sebuah kedai makan.

Dalam serbuan terbabit katanya, beberapa anggota telah menyamar sebagai pelanggan sebelum memesan minuman bagi mengelirukan suspek di premis berkenaan.

“Selepas menyedari kehadiran kami, beberapa suspek cuba melarikan diri melalui pintu belakang di bahagian dapur, namun gagal selepas kawasan persekitaran premis berkenaan telah dikawal oleh anggota yang bertugas.

“Hasil pemeriksaan mendapati ada antara mereka menggunakan pas lawatan sosial, selain turut berulang-alik melebihi tiga bulan serta menggunakan pas sempadan yang mempunyai kelayakan hanya 25 kilometer dari sempadan,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Sementara itu, dalam serbuan kedua di Kampung Kurnia, Kebun Teh, Muham­mad berkata, dua lelaki warga Thailand dan seorang wanita warga Indonesia ditahan.

“Kesemua suspek ditahan untuk siasatan lanjut kerana disyaki melakukan kesalahan di bawah Seksyen 15(1)(c), 6(1)(c), Akta Imigresen 1959/63 dan 39(B) Peraturan-peraturan Imigresen.

“Operasi dijalankan hasil maklumat orang awam pada jam lebih kurang 12.45 pagi yang diketuai Timbalan Penolong Pengarah Imigresen, Bahagian Penguatkuasa Imigresen Johor, Khairulanwar Abu Bakar serta melibatkan 15 anggota,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: