22 Februari 2012

Wanita OKU kena pukul

29 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUANTAN- Seorang wanita orang kurang upaya (OKU) yang baru sahaja kehilangan suami dua bulan lalu dakwa dipukul oleh dua individu di rumahnya di Kampung Kurnia di sini.

Kakak mangsa, Roshaslida Mohd Said,43 berkata, adiknya, Rohaiza, 39 yang mengalami masalah mental dakwa dipukul berikutan kecederaannya di bahagian bahu kanan.

Menurutnya, adiknya itu baru sahaja keluar dari wad di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) sejak sebulan lalu dipercayai diserang angin ahmar menyebabkan anggota badan sebelah kanan tidak boleh digerakkan dan tidak boleh bercakap.

“Sukar juga nak tahu cerita sebenar kerana adik saya ini tidak boleh bercakap. Apa yang kami faham cuma bahasa isyarat yang dia tunjukkan seperti penumbuk dan dan isyarat dua jari.

“Kejadian ini berlaku di rumahnya di Kampung Kurnia dan sejurus selepas dibawa ke hospital dan koma dalam dua minggu, saya bawa dia ke rumah saya untuk penjagaan rapi,” katanya.

Selain itu, Rohaiza juga mempunyai lima orang anak yang kini dijaga oleh iparnya.

“Walaupun adik saya ini mengalami masalah mental, apa yang dia cuba dia sampaikan kepada kami, dia telah dipukul yang menyebabkan sendi bahu kanannya cedera.

“Kini, apa yang saya bimbangkan adalah masa depan dia dan anak-anak yang seolah-olah terumbang-ambing.

“Saya juga berharap agar anak-anak adik saya ini boleh ditempatkan di rumah anak-anak yatim untuk kehidupan yang lebih terjamin,” katanya.

Rohaslinda berkata, kini apa yang diharapkan untuk membantu adiknya itu adalah sumbangan untuk lampin pakai buang dan juga susu berikutan Rohaiza kini hanya minum susu melalui tiub di hidungnya.

Sehubungan itu juga, dia berharap jika benar adiknya itu dipukul, dia mahu individu tersebut mendapat balasan yang setimpal.

Sinar Harian

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

semuga tuhan memberi balsan setimpal pada individu jahat tu -inssaallah