22 Februari 2012

Masalah Penduduk Kampung Sungai Dalam Belum Dapat Diatasi

29 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

MIRI - Kampung Sungai Dalam yang terletak dalam kawasan Lambir di Miri, terbahagi kepada dua bahagian iaitu Kampung Sungai Dalam A dan Kampung Sungai Dalam B. Kebanyakan penduduk di Kampung Sungai Dalam A adalah bumiputera Islam and Kampung Sungai Dalam B penduduknya majoriti bukan Islam.

Walaupun nama Kampung Sungai Dalam, tetapi sungai tersebut tidaklah sedalam seperti namanya disebabkan masalah hakisan tanah dan sebagainya. Loji Rawatan Air Lambir (134 MLD) yang di bawah pengurusan Lembaga Air Kawasan Utara (LAKU) juga tidak jauh dari Kampung Sungai Dalam.

Masalah utama yang dihadapi penduduk Kampung Sungai Dalam adalah berkongsi bekalan meter air dan juga jalan masuk kampung yang agar sukar apabila musim hujan lebat. Kawasannya agar rendah dan mudah dilanda banjir kilat akibat peparitan yang agak sempit dan tidak terurus dengan baik.

Menurut penduduk yang tinggal di Kampung Sungai Dalam A dan B, mereka menghadapi masalah apabila tiba masa untuk membayar bil air, dimana mereka terpaksa membayar sama rata tanpa mengira berapa banyak air digunakan.

Mana-mana pihak yang tidak menggunakan air banyak pun kena bayar sama rata, ini menyebabkan mereka tidak puas hati dengan sikap pihak pengurusan LAKU yang tidak mengindahkan masalah mereka selama ini.

Sudah banyak kali mereka buat aduan kepada pihak berkenaan, tetapi langsung tidak ada sebarang tindakan diambil, sedangkan kampung yang berjauhan dari pusat rawatan air LAKU ada pemasangan air meter persendirian, sedang mereka yang tinggal berdekatan tidak dapat menikmati kemudahan tersebut.

Pemohon BR1M ditolak

Sepanjang lawatan PAS kawasan Miri ke kampung tersebut, kita dapati terdapat juga beberapa orang tua atau ibu tunggal yang tidak mendapat wang bantuan BR1M. Salah seorang daripadanya ibu tunggal, Ina anak Sampan, yang pernah memohon BR1M tetapi pemohonannya ditolak.

Beliau sangat kecewa dan mohon bantuan dari PAS, untuk menyuarakan masalahnya ke pihak yang berkenaan. Ramai lagi yang kita jumpai tidak layak atau permohonan mereka ditolak, antara sebabnya mereka tidak memiliki Mykad atau surat beranak.

Pihak kami juga dapati ramai juga penduduk asal dalam kawasan Miri dan Sibuti tidak memiliki surat beranak dan Mykad atau kad pengenalan.

Apakah tindakan kerajaan untuk membantu menyelesaikan masalah mereka yang tidak memiliki surat beranak dan Maykad ini? Adakah mereka akan terus terpinggir dan dibiar begitu saja tanpa sebab kerana ianya tidak mendapatkan keuntungan kepada pihak kerajaan atau pihak tertentu?

Menurut penduduk kampung yang kami temui mengatakan mereka tiada pilihan lain terpaksa memilih wakil BN pada masa lalu, kononnya berjanji untuk membangunkan tempat mereka tetapi sampai sekarang mereka tetap hidup dalam kedaifan.

Mungkin pilhanraya umum akan datang mereka berjanji mahu perubahan sebab mereka yakin ada calon yang lebih baik lagi untuk mereka buat pilihan selain calon yang lalu untuk membantu mereka menyuarakan masalah mereka di peringkat tertinggi. Mereka sudah bosan dengan janji-janji wakil yang mereka pernah pilih dulu.

Inilah masalah dan persoalan, yang kita sering dihadapi oleh masyarakat tempatan dan penduduk asal di Sarawak. Kehidupan mereka terabai, dan mereka ini seolah-olah macam pendatang tanpa izin disebabkan mereka tidak memiliki dokumen surat beranak dan Mykad seperti rakyat Malaysia yang lain.

Janganlah pihak kerajaan mengharap mereka yang miskin, lanjut usia serta serba daif ini datang ke Bandar semata-mata untuk mengambil wang BR1M tersebut, kerana kos perjalanan dan harapan mereka, untuk mendapat wang tersebut, belum tentu terjamin.

Jika mereka yang datang dari jauh tersebut terpaksa membayar kos perjalanan serta tempat tinggal, sekiranya gagal mendapat bantuan tersebut, pada waktu yang sepatutnya, memanglah tidak berbaloi dengan jumlah wang BR1M yang mereka perolehi.

Kita mendesak pihak kerajaan dan mereka yang bertanggungjawab terhadap kebajikan masyarakat, agar turun padang, dan bantu serta selesaikan masalah rakyat ini. Jangan hanya turun padang, apabila tiba musim pilihanraya semata-mata untuk mendapat sokongan dan undi dari rakyat.

Jika pihak kerajaan yang ada sekarang, gagal mengatasi masalah rakyat adalah lebih baik serahkan tugas dan tanggungjawab ini kepada mereka yang betul-betul jujur,amanah dan berjiwa rakyat agar rakyat tidak terus terpinggir dari arus pembangunan.

PAS akan sentiasa turun padang, mendengar sendiri masalah rakyat, walaupun kita tidak mempunyai kuasa untuk membantu dan menyelesaikan masalah rakyat sepenuhnya namun kita tetap berusaha membantu dan menyuarakan masalah rakyat ini ke pihak yang berwajib agar masalah rakyat ini dapat diatasi dengan segera tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik.

Maka dengan ini, rakyat akan hidup dalam keadaan yang lebih baik dan selesa, sekiranya rakyat tahu menilai, siapa sebenarnya yang betul-betul membantu rakyat, sudah pasti kerajaan yang ada sekarang tidak akan mempermainkan masalah rakyat. Rakyat kena pandai memilih antara batu dan permata dalam Pilihanraya umum ke13 nanti. Jangan tersalah pilih lagi, nanti rakyat akan terus menderita tanpa penghujung.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

Tiada ulasan: