13 Februari 2012

Perbicaraan Suspek Utama Pengeboman Bali 2002 Bermula

20 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

JAKARTA: Perbicaraan terhadap suspek utama pengeboman Bali 2002 oleh militan Islam yang dikenali sebagai "Demolition Man" yang terkenal dengan kepakaran bahan letupan, bermula Isnin, di ibu kota Indonesia.

Umar Patek dibicarakan kerana didakwa terlibat dalam pengeboman kelab malam di Bali dan lain-lain perbuatan berkaitan keganasan disusuli sembilan tahun tuntutan keadilan beliau dari Indonesia ke Filipina dan Pakistan, yang mendakwa beliau dengan peluang keganasan.

Beliau ditangkap pada Januari 2011 di bandar yang sama di Pakistan di mana tentera Amerika Syarikat (AS) membunuh Osama bin Laden hanya selepas beberapa bulan kemudian.

Beliau dituduh membuat bahan letupan yang digunakan dalam letupan di Bali yang mengorbankan 202 orang dan kebanyakannya pelancong asing.

Patek, yang dikawal ketat ketika beliau memasuki Mahkamah Daerah Jakarta Barat pada hari Isnin, tersenyum kepada pemberita dan jurugambar tetapi tidak bertindak balas terhadap soalan-soalan yang dilaungkan oleh wartawan.

Memakai jubah putih dan berketayap putih, Patek, 45, duduk berdiam diri ketika dakwaan dibaca oleh pendakwa raya negeri, yang diketuai oleh Bambang Suharijadi.

Patek, atau nama sebenarnya Hisyam Bin Alizein dan mempunyai beberapa nama samaran, boleh dijatuhkan hukuman mati jika disabitkan kesalahan terhadap pelbagai tuduhan berkaitan keganasan dan pembunuhan dirancang terlebih dahulu.

mstar/-

Tiada ulasan: