13 Februari 2012

Hobi bertukar tragedi

20 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

PASIR GUDANG – Hasrat seorang juruteknik, Mohammed Asyraff Amir Khan, 22, menjaring ketam bersama rakannya bertukar tragedi apabila dia ditemui maut akibat lemas di perairan Selat Johor berhampiran janakuasa Sultan Iskandar, di sini, semalam.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Pasir Gudang, Mohd Salleh Mohamed berkata, mayat mangsa ditemui terapung oleh anggotanya kira-kira jam 7.20 malam, empat kilometer dari tempat mangsa dilaporkan tergelincir.

“Seramai 27 anggota bersama empat bot dari balai bomba dan penyelamat Pasir Gudang, Kota Tinggi, Johor Jaya, Johor Bahru dan bahagian operasi negeri terlibat dalam operasi menyelamat yang diketuai oleh Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri, Hamid Suari.

“Operasi mencari dan menyelamat yang dilakukan sejak semalam (kelmarin) turut mendapat kerjasama Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPAM) dan pihak polis,” katanya.

Sementara itu, abang sulung mangsa, Mohammed Azmi Amir Khan, 31, berkata, adiknya sempat menjamu selera berdua bersama ibunya sebelum keluar menjaring ketam kira-kira jam 6.30 petang hari berkenaan.

“Biasanya kami tiga beradik yang tinggal bersama ibu berkumpul untuk makan malam bersama, tetapi pada hari kejadian buat pertama kali dia hanya berdua terlebih dahulu makan bersama ibu.

“Dia anak bongsu bukan sahaja manja dengan kami, tetapi mengikut jejak arwah ayah yang gemar memancing ikan, menangkap ayam hutan dan burung,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, di sini, semalam.

Menurutnya, rakan adiknya yang terselamat, Mohd Shafiq Abd Rahim, 20-an, sewaktu menceritakan semula kejadian berkata, Mohammed Asyraff dihanyutkan ombak kerana tidak pandai berenang.

Mohd Shafiq pula sempat menyelamatkan diri berenang ke tepi pantai sebelum meminta pertolongan pihak berkuasa.

Mohammed Azmi berkata, dia tidak sangka hobi Mohammed Asyraff yang gemar memancing dan menjaring ketam bertukar tragedi kerana sejak kecil dia sering mengikut arwah ayah mereka melakukan aktiviti itu.

“Pada pagi hari kejadian saya tidak sempat berjumpanya kerana sebaik saya bangun daripada tidur, dia sudah ke tempat kerja dan terkejut menerima panggilan daripada ibu mengatakan dia lemas,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: