13 Februari 2012

Usah terjebak dengan Valentine

20 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU – Pas mengingatkan masyarakat Islam khususnya di negeri ini tidak sesekali menghidupkan unsur-unsur dan budaya agama lain melalui sambutan Hari Kekasih pada 14 Februari ini.

Timbalan Pesuruhjaya Pas Terengganu, Satiful Bahri Mamat berkata, masyarakat Islam tidak harus terikut-ikut dan terpengaruh dengan hari yang dikatakan istimewa untuk menggambarkan kasih sayang kepada pasangan.

Beliau sebaliknya menegaskan, masyarakat Islam perlu mengetahui susur galur berhubung hari tersebut yang berkait rapat dengan agama lain.

“Jangan terjebak dengan kerosakan yang menyukarkan untuk balik ke negeri akhirat,” katanya.

Beliau berkata sebagai mengulas pengaruh pasangan muda mudi terutama yang berstatus ‘sedang bercinta’ di negara ini semakin terikut-ikut rentak budaya agama lain walaupun ia bertentangan dengan ajaran Islam.

Satiful turut melihat cara sambutan Hari Kekasih atau Valentine itu berdasarkan nafsu semata-mata.

Sehubungan itu katanya, Pas sentiasa memberi penjelasan melalui aspek dakwah kepada masyarakat berhubung susur galur hari tersebut walaupun dalam masa sama mengakui sambutan hari tersebut tidak menonjol di negeri ini.

Mengulas lanjut, Satiful Bahri turut mengakui golongan muda di negeri ini masih terikat dengan ciri-ciri ketimuran, tidak seperti di bandar-bandar besar yang lebih terbuka dari aspek pergaulan dan sosial.

Bagaimanapun, beliau menegaskan, masyarakat Islam perlu menjadikan agama sendiri sebagai cara hidup yang lengkap bagi menjauhi mereka daripada unsur-unsur terlarang.

“Islam menggalakkan cinta selepas kahwin dan kasih sayang yang dicurahkan kepada pasangan masing-masing adalah bertujuan untuk menjadikannya ibadat. Kalau pasangan itu tidak berkahwin, bagaimana ia mahu menjadi ibadat.

“Keutamaan perlu diberi kepada Allah. Sempena bulan Maulidur Rasul ini, janganlah pula kita membuat yang dilarang. Sebaliknya biarlah cinta itu berasaskan ketakwaan kepada Allah,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: