13 Februari 2012

Percutian keluarga berakhir tragedi

20 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUANTAN - “Luluh hati saya apabila diberitahu seorang pemandu kenderaan bahawa identiti mayat lelaki misteri ditemui terapung kelmarin memiliki ciri-ciri yang sepadan dengan suami, Mohd Asri Kamis, 28.

“Saya gagahi kudrat mendekati kumpulan orang ramai yang mengerumuni mayat itu untuk pengesahan sebelum anak tunggal hasil perkahwi-nan kami, Nurul Nabila Natasha, 6, menjerit memanggil papanya selepas melihat ibu jari mangsa terjulur.

“Bagaikan hendak tercabut jantung apabila melihat parut kesan kemalangan pada peha kanan mangsa mengesahkan mayat itu suami saya,” kata isteri dan ibu kepada tiga mangsa lemas di Pantai Cherating, di sini, semalam, Nor Saharulizam Osman, 32.

Tambah memilukan wanita itu apabila dua anak hasil perkahwinan terdahulu, Mohammad Hasryzam Hasri, 15, dan adiknya, Muhammad Hairul Nizam Hasri, 14, turut hilang dikhuatiri lemas dalam tragedi tersebut.

Penantian Saharulizam lebih 10 jam untuk mengetahui nasib dua anaknya itu terjawab apabila mayat Mohammad Hasryzam berjaya ditemui kira-kira jam 3.10 petang semalam, namun nasib Muhammad Hairul Nizam belum diketahui.

Menceritakan detik tragedi itu, Saharulizam berkata, dia dan suami menjemput Mohammad Hasryzam serta adiknya, Muhammad Hairul Nizam yang belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kuala Krau, Jerantut untuk berjalan-jalan di Kuantan.

“Kami berenam termasuk dua anak perempuan, Siti Nor Afzani Hasri, 11 dan Nurul Nabila Natasha bercadang ke Taman Teruntum dan singgah di Pantai Teluk Cempedak untuk mandi-manda.

“Bagaimanapun, dua beradik ini (mangsa) beria-ia ke sini (Cerating). Saya terus bersetuju kerana memikirkan Pantai Teluk Cempedak tidak selamat untuk mandi-manda,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, semalam.

Dia berkata, mereka tiba kira-kira jam 4.15 petang dan memilih satu lokasi untuk berehat, manakala dua anaknya terus turun ke pantai untuk bermain air.

“Saya pesan berkali-kali supaya bermain di tepi, namun mereka semakin jauh dan asyik bermain ombak. Bimbang keselamatan mereka, kami mengekori dari atas tebing. Bagaimanapun saya semakin risau apabila mereka tidak mengendahkan teguran, apatah lagi ketika itu air mulai pasang,” katanya.

Menurutnya, Mohd Asri yang juga anggota polis berpangkat Lans Koperal dari Balai Polis Mentakab me-ngambil keputusan untuk bersama anak tirinya, lalu menanggalkan seluar dan terus ke dalam air.

“Lepas itu saya tidak nampak mereka dan pergi mandikan anak perempuan kami yang merengek kepanasan,” katanya.

Saharulizam berkata, ketika sedang memandikan anaknya, dia ternampak keadaan kelam-kabut di pantai dengan kehadiran kereta peronda polis serta orang ramai berlari ke satu kawasan di pantai itu.

“Saya perhatikan kelibat suami dan anak-anak, namun tidak kelihatan, lalu mengambil keputusan turun ke pantai melihat perkara sebenar.

“Saya bertemu seorang pemandu sebuah trak dan menanyakan mengenai perkara itu. Dia memberitahu mengenai penemuan mayat seorang lelaki mirip dengan ciri-ciri suami,” katanya.

Dia berkata, hatinya mula berdebar lalu berlari ke tempat mayat itu dan ternampak suaminya terbaring kaku.

“Saya menjerit memanggil nama Mohammad Hasryzam dan Muhammad Hairul Nizam, namun mereka tidak kelihatan.

“Selepas itu saya diberitahu anggota keselamatan kemungkinan mereka berdua turut lemas sebelum operasi mencari dan menyelamat digerakkan,” katanya.

Menurutnya, mayat suami dihantar Ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) untuk bedah siasat sebelum jenazah dihantar ke Kampung Jeniang, Gurun, Kedah bagi urusan pengebumian.

“Saya mengambil keputusan menunggu di sini untuk mengetahui nasib kedua-dua anak kami,” katanya yang dikejutkan dengan penemuan mayat anak sulungnya petang semalam.

Sinar Harian

Tiada ulasan: