09 Mei 2012

Pemandu lori treler tersepit di bawah kenderaan

17 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

SETIU - Seorang pemandu lori treler yang membawa muatan sarat buah kelapa, melalui pengalaman menakutkan, apabila dia tersepit di bawah kenderaan itu yang terbalik.

Dia turut menanggung azab selama kira-kira dua jam berada di bawah kenderaan itu, sebelum diselamatkan dalam kemalangan yang berlaku semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 9 pagi di Kilometer 76 Jalan Kuala Terengganu- Jertih dekat Kampung Air Sejuk, Permaisuri, pemandu berkenaan, Nurame Abdul Rahman, 35, bersama kelindannya dalam perjalanan dari Batu Pahat, Johor ke Rantau Panjang,

Kelantan untuk menghantar bekalan kelapa.

Kejadian dipercayai berlaku apabila salah satu tayar depan kanan lori yang membawa muatan kira-kira 20 tan kelapa itu pecah, menyebabkan ia hilang kawalan lalu terbabas ke kiri jalan dan terbalik.

Kepala lori tersebut nyaris merempuh sebuah pejabat syarikat pembuatan batu-bata selepas ia merempuh guni kapur binaan dan tiang elektrik yang berada berdekatan pejabat tersebut.

Sebaik terbalik, mangsa gagal keluar kerana tersepit pada bahagian papan pemuka lori manakala kelindannya berjaya keluar dan hanya mengalami kecederaan ringan.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Setiu, Mohd Khairul Anuar Ahmad yang mengetuai operasi menyelamat berkata, pihaknya mengambil masa hampir dua jam untuk mengeluarkan mangsa yang tersepit.

Menurutnya, bantuan traktor daripada Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Majlis Daerah Setiu (MDB) terpaksa digunakan bagi mengangkat sedikit kepala lori, sebelum anggotanya berjaya mengeluarkan mangsa.

“Ketika usaha menyelamat hampir keseluruhan badan mangsa dipenuhi kapur yang dilanggarnya dan dia dikejarkan ke Hospital Setiu.

“Mangsa dalam keadaan sedar dan difahamkan tidak mengalami kecederaan serius, cuma kakinya saja tersangkut,” katanya.

Mohd Khairul Anuar berkata lagi, seramai sembilan anggota bersama dua jentera dari Balai Bomba Setiu dan Balai Bomba Jertih terlibat dalam operasi tersebut.

Sementara itu sebuah kereta Perodua Kancil milik kakitangan syarikat membuat batu bata yang diletakkan di hadapan pejabatnya, ranap dihempap tiang elektrik yang tumbang setelah dirempuh lori treler terbabit.

Keadaan jalan dari kedua-dua arah pada mulanya sesak apabila puluhan ribu buah kelapa dari lori tersebut bertaburan di atas jalan raya, sebelum dibersihkan dengan jentolak MDS dan JKR.

Sinar Harian

Tiada ulasan: