09 Mei 2012

Siibu bisu yang sentiasa tersenyum

17 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU: Sungguhpun dia tergolong Orang Kelainan Upaya (OKU), tidak mampu bercakap, tidak mendengar, namun dia begitu istimewa dari pandangan sesiapa sahaja.

Bukan hanya anak-anak sendiri, keluarga terdekat, sebaliknya masyarakat memandangnya begitu istimewa, kerana dia mempunyai keunikan yang tersendiri.

Suria Abdul Rahman, 45, (gambar) dikenali masyarakat bukan seorang yang bisu, sebaliknya pelengkap hidup bermasyarakat kerana sifatnya yang ringan tulang, pandai memasak serta rajin membantu sesiapa sahaja.

Dia juga seorang yang peramah, mengikut gayanya sendiri, mudah tersenyum.

Andainya dia mampu berbicara, sudah tentu beliau yang terlebih dahulu akan menegur seseorang, namun kerana keadaannya sedemikian, hanya isyarat yang digunakan untuk bersembang dengan keluarga atau jiran tetangga.

Malah, bagi mereka yang tidak mengenali Suria, tentu sekali tidak menduga dia tidak mampu bercakap, apa lagi bibir sentiasa mengukirkan senyuman pada siapa sahaja.

Suria yang dilahirkan di Kampung Chawas, Tanah Merah, ditakdirkan ‘bisu’ sejak lahir lagi. Bagaimanapun kadang-kadang suaranya agak kedengaran walaupun tidak jelas berbanding suaminya Mohd Parit Abdul Rahman, 55, yang langsung tidak kedengaran.

Walaupun ada segelintir yang bersikap dingin, tidak mengindahkannya seolah-olah menganggap Suria tidak wujud, namun kerana dia insan istimewa dilaluinya seikhlas mungkin.

Suria juga tidak mempunyai saudara yang lain mempunyai masaalah sepertinya, berbanding suami yang mempunyai dua orang lagi adik beradik yang senasib dengannya.

Pasangan istimewa ini bertemu jodoh pada tahun 1983 melalui pilihan keluarga.

Hasil perkongsian hidup kedua insan istimewa ini, mereka dikurniakan enam orang cahayamata, Wahidah, 25, Wahiduddin, 24, Mohd Azizi, 22, Siti Aminah, Noor Baitee.

Lebih membanggakan dua daripada anak-anaknya berada di IPT dan Noor Baitee sendiri bakal melanjutkan pengajian ke IPT.

Suria juga memastikan mana-mana anaknya yang tidak mampu belajar tinggi, mesti mengikuti kelas kemahiran terutama Mara dan ILP.

Ketika berkongsi rahsia bagaimana beliau mendidik anak-anak begitu berjaya, Suria yang dibantu kedua anaknya Noor Baitee dan Siti Aminah, berkata dia memastikan semua anak-anaknya tekun belajar.

“Tiada istilah main-main sewaktu belajar, apa lagi menonton televisyen ketika belajar,”ujarnya melalui isyarat yang diterjemahkan anak-anaknya.

Walaupun beliau bukan ibu OKU yang berpendidikan, namun keistimewaannya yang unik menyedari betapa dunia kini mementingkan ilmu.

“Walaupun saya tidak mampu mengajar mereka, namun dorongan, semangat dan betapa pentingnya pelajaran sering saya ingatkan pada mereka,”ujarnya.

Sebagai seorang ibu, Suria sering mendoakan kecemerlangan anak-anaknya dalam semua bidang yang diceburi, terutama pelajaran.

Sambil membuat isyarat ‘berdoa’, itulah yang sering beliau lakukan saban hari sama ada sewaktu solat atau sebaliknya.

Katanya, beliau tidak ingin nasib anak-anaknya seperti dirinya yang tidak berpengetahuan, tidak bekerja.

Sebagai seoang Islam, walaupun beliau tergolong dalam OKU, namun tanggungjawab terhadap Ilahi turut dilakukan sebagaimana insan lain yang sedar akan tanggungjawab itu.

Menurut Noor Baitee, ibunya seorang yang tegas terutama soal solat dan belajar berbanding ayahnya.

Bagaimanapun tidak dinafikan ibunya seorang ibu yang pengasih dan penyayang sebagaimana yang diterjemahkan melalui perbuatan, memek muka, senyuman dan belaian.

“Walaupun kami hanya memperolehi belaian seorang ibu hanya cara sedemikian dan bukannya dengan kata-kata sebagaimana seorang ibu melafazkan ‘sayang’ pada anak-anak mereka, namun cara mak cukup bermakna bagi kami,”ujar dua beradik itu.

Nor Baitee merupakan pelajar cemerlang Sekolah Menengah Agama (A) Tarbiah Mardhiah Panchor SPM 2011 yang mendapat keputusan 9 A.

Keputusan itu sekaligus mencipta rekod kecemerlangan yang tersendiri yang sebelum ini tidak pernah diterokai.

Bukan itu sahaja SPM tahun lalu juga sekolah berkenaan memperolehi keputusan 100 peratus spm.

Keistimewaan yang ingin dikongsi di sini, Suria bukan hanya seorang isteri atau ibu yang penyayang pada keluarganya, sebaliknya dia begitu menyayangi binatang peliharaannya, terutama kucing.

Menurut Baitee, kucing yang ada di rumahnya sering dibelai ibunya dengan penuh kasih bukan hanya memberi makan.

“Inilah antara keistimewaan yang ada pada mak,”ujarnya.

Kerana sifatnya yang sedemikian, beliau sering menjadi perhatian jiran tetangga. Dia juga rajin membantu sehinggakan kenduri kendara yang diadakan jiran, wajahnya sering kelihatan.

Apabila mempunyai anak yang agak ramai, tingkah laku mereka juga berbagai.

Kerenah anak-anak kadang-kadang melukakan hati siibu. Namun bagi Suria dia tidak pernah tersinggung dengan anak-anaknya.

“Syukur kerana saya mempunyai anak yang baik-baik dan dengar diajar. Mereka tidak pernah membuatkan saya berkecil hati,” jelas Suria ketika ditanya mengenai perkara itu.

Suria pernah melalui kehidupan yang sukar sebelum ini apabila beliau pernah berpisah dengan suaminya. Namun jodoh masih ada buat mereka.

Hampir setahun perpisahan itu berlalu, akhirnya mereka disatukan kembali dan kekal hingga ke hari ini.

Suria berharap nasib anak-anaknya baik serta dapat memperbaiki nasib masa depan keluarga, sekurang-kurangnya untuk keluarga mereka sendiri.

Kasih ibu tiada nilainya, kasih ibu tiada akhirnya, walaupun siapa kita, bagaimanapun keadaan seorang ibu itu, namun kebahagiaan anak tetap menjadi keutamaan.

Harakah Daily

Tiada ulasan: