09 Mei 2012

Impi kereta dapat tilam

17 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA ROMPIN - Seorang kontraktor yang berhasrat memenangi hadiah Toyota Camry dengan membuat bayaran proses RM8,900 berbanding harga asalnya melebihi RM100,000 terpaksa berputih mata apabila hanya memperoleh sebuah tilam batu jed yang dianggarkan bernilai RM4,000.

Zahiruddin, 45, (bukan nama sebenar) tertipu dengan janji manis seorang jurujual wanita sindiket gores dan menang semasa dia dan isterinya berada di sebuah tempat letak kenderaan di sebuah pasar raya di Kuantan.

Zahiruddin berkata, dia terpedaya dengan taktik licik wanita terbabit yang menawarkannya sebuah kereta Toyota Camry dengan harga yang rendah.

"Semasa berada di tempat letak kereta, wanita itu memberitahu saya boleh memperoleh kereta tersebut dengan nilai hanya RM8,900 dan perlu ke pejabatnya untuk berurusan.

"Namun sebaik tiba di pejabatnya, saya dikehendaki menggores satu kupon yang kononnya menawarkan lapan cabutan hadiah bertuah yang kesemuanya bernilai RM15,000 ke atas," katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, dia diminta membuat pembayaran dahulu sebelum boleh membuat cabutan dan kerana termakan pujukan wanita terbabit, dia bersetuju untuk datang keesokan harinya membawa wang yang diminta.

"Pada ketika itu, saya tidak cukup duit dan hanya membayar RM1,000 sebagai pendahuluan. Saya datang semula hari berikutnya bagi menyerahkan jumlah selebihnya," katanya.

Zahiruddin berkata, sebaik tiba di pejabat itu keesokan harinya, dia dipanggil seorang jurujual untuk menandatangani syarat perjanjian sebelum boleh melakukan cabutan.

"Setelah segala syarat perjanjian dipersetujui, saya pun menggores kupon tersebut, namun terkejut apabila kertas pada kupon itu memaparkan saya hanya memenangi hadiah tilam batu jed dan bukannya sebuah Toyota Camry seperti yang didakwa jurujual itu semalam," katanya.

Biarpun berasa kesal, Zahiruddin tidak mampu berbuat apa-apa memandangkan segala perjanjian sudah ditandatangani, selain wang proses kereta itu telah pun diserahkan kepada wakil syarikat terbabit.

Katanya, dia turut diberi pilihan supaya menjual tilam itu kepada seorang lagi rakan jurujual wanita berkenaan dengan tawaran harga RM15,000, namun perlu memasukkan deposit sebanyak RM1,000 ke dalam akaun lelaki terbabit.

"Saya bimbang ditipu buat kali kedua dan mengambil keputusan untuk menggunakan tilam ini walaupun sudah banyak duit habis semata-mata mahu mendapatkan sebuah Camry dengan harga yang murah," katanya.

Sinar Harian

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hairan yer, tak serik2 orang kita ni. Tak baca akhbar ke? pelajaran yang kita perolehi dari sini adalah, 'orang tamak selalu rugi'!