09 Mei 2012

Bibir Raja Ular 'dicium' tedung

17 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA KRAI - Pengalaman banyak kali dipatuk ular menyelamatkan seorang pemuda dari Guchil 1, dekat sini, Mohd Hamdan Mahadi apabila dia sekali lagi dipatuk tedung senduk dan kali ini pada bibir.

Mohd Hamdan, 26, berkata, kejadian berlaku ketika dia membuat pertunjukan ular sempena program Cakna Rakyat Dewan Undangan Negeri Mengkebang, di sini, Sabtu lalu.

Katanya, tedung senduk dianggarkan berusia lima tahun yang mematuknya itu baru ditangkap di Guchil, kira-kira empat jam sebelum pertunjukan.

“Kali pertama saya buat pertunjukan bersama ular ini tidak berlaku apa-apa tetapi pada kali kedua, masa nak cium, ular ini terus patuk, mungkin disebabkan saya tersilap menggerakkan bibir.

“Bila nampak banyak darah keluar dan bibir rasa kebas, saya terus minum air dan gunakan penawar bisa ular yang ada dalam simpanan saya, kemudian baru pergi ke hospital untuk cuci luka,” katanya kepada Sinar Harian.

Mohd Hamdan yang ada kebolehan menjinakkan ular sejak berusia lima tahun berkata, meski pun pernah beberapa kali dipatuk ular sebelum ini, namun ini kali pertama dia dipatuk di bibir.

“Kalau orang tidak ada pengalaman, mungkin boleh rebah dan tidak sedarkan diri atau boleh bawa maut sebab patukan kena pada bibir dan bisa mudah merebak.

“Sebelum ini, kali terakhir saya dipatuk kira-kira tiga bulan lalu bila tedung selar rotan yang ditangkap lebih dua tahun lalu tiba-tiba patuk paha saya masa nak keluarkannya dari kotak,” katanya.

Biar pun kejadian terbaru itu hampir meragut nyawanya, Mohd Hamdan berkata, dia tidak akan lemah semangat atau serik untuk terus ‘bersahabat’ dengan haiwan tersebut.

“Orang ramai perlu bantuan untuk jinakkan ular atau nak penawar bisa ular boleh hubungi saya di 012-9619443,” katanya yang dikenali dengan gelaran Hamdan Raja Ular dalam kalangan penduduk setempat.

Kisah Mohd Hamdan sering mendapat liputan media kerana kebolehan luar biasanya menjinakkan ular berbisa seperti tedung selar selain kerap dijemput membuat pertunjukan ular di seluruh negara.

Dia juga membantu orang ramai termasuk hingga ke selatan tanah air selain dipanggil membantu Jabatan Bomba dan Penyelamat daerah untuk menangkap ular.

Sinar Harian

Tiada ulasan: