09 Mei 2012

Bekas MP Pasir Puteh meninggal dunia

17 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

PASIR PUTEH: Mantan anggota parlimen (MP) Pasir Puteh penggal 1999-2004, Ustaz Alwi Jusoh, 63 meninggal dunia di rumahnya jam 1.55 pagi tadi akibat serangan angin ahmar sejak tiga tahun lalu.

Keadaan kesihatan tambah serius beberapa minggu lalu akibat terjatuh di rumahnya.

Allahyarham juga bekas Adun Gaal penggal 1995-1999 dan merupakan bekas Yang Dipertua PAS Pasir Puteh selama 10 tahun bermula 1995. Bagaimanapun disebabkan keuzuran beliau tidak lagi aktif dalam politik.

Sebelum terbabit secara langsung dalam politik beliau pernah berkhidmat di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Jabatan Perdana Menteri dan pernah menjadi imam di Masjid Negara.

Bagaimanapun Allahyarham meletak jawatan kerana khidmat dan tenaga lebih diperlukan di Kelantan.

Setiausaha Penerangan PAS Pasir Puteh, Abdul Shakur Sharrie memberitahu jenazahnya akan disembahyangkan di Masjid Abrar, Banggol Kerian bersebelahan rumahnya kira-kira jam 10.30 pagi ini. Jenazahnya akan dikebumikan di Kampung Surau.

Allahyarham meninggalkan seorang balu, Mariam Junoh dan 10 anak. Anak sulungnya Zaiem, seorang pendidik kini bertugas di Tanah Merah.

Yang Dipertua PAS Pasir Puteh, Dr Nik Mazian Nik Mohamad berkata, kematian Allahyarham merupakan satu kehilangan besar kepada PAS Pasir Puteh memandangkan jasa dan khidmat beliau sebelum ini begitu besar sekali.

“Arwah seorang pemimpin yang istiqomah, mudah mesra dan senang didekati. Sepanjang kepimpinannya PAS Pasir Puteh terus berkembang sehingga berjaya memilik bangunan sendiri di tengah-tengah bandar ini,” katanya.

Sehubungan itu beliau merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Allahyarham dan berharap mereka bersabar menghadapi segala dugaan dalam menusuri arus perjuangan mendaulatkan Islam. Al Fatihah.

Harakah Daily

Tiada ulasan: