09 Mei 2012

Komplot pengeboman pesawat AS dihalang

17 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

WASHINGTON - Komplot meletupkan sebuah pesawat Amerika Syarikat (AS) oleh cabang kumpulan Al-Qaeda di Yaman menjelang setahun kematian pemimpinnya, Osama bin Laden berjaya dipatahkan Biro Siasatan Persekutuan (FBI).

Menurut penyiasat FBI, bahan letupan plastik disembunyikan di dalam pakaian dalam seorang lelaki Nigeria kemudian gagal meletup ketika suspek sedang memasuki sebuah pesawat yang bakal berlepas ke Detroit.

Pembongkaran komplot serangan berani mati itu dipercayai didalangi militan Al-Qaeda bagaimana pun tidak mengundang bahaya kepada orang awam.

Pihak berkuasa memberitahu, bom yang diimprovasi itu dirampas di luar AS dan kelihatan serupa dengan jerangkap rekaan elektrik (IED) yang mana digunakan sebelum ini oleh Al-Qaeda di Semenanjung Arab (AQAP), melibatkan cubaan serangan pengganas, pesawat dan pembunuhan terancang.

AQAP sebelum ini dikaitkan dengan komplot serangan Hari Krismas 2009, termasuk rancangan meletupkan beberapa pesawat udara kargo yang pada ketika itu sedang menuju ke AS dengan menyembunyikan bahan letupan di dalam kartrij pencetak.

Sinar Harian

Tiada ulasan: