09 Mei 2012

Terlepas hukuman mati kerana anak kecil

17 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

GEORGETOWN - Seorang ibu muda kepada enam anak terlepas daripada hukuman mati selepas mengaku bersalah di Mahkamah Tinggi di sini, semalam atas pertuduhan pilihan atas kesalahan memiliki dadah jenis methamphetamin seberat 62.26 gram, tahun lalu.

Hakim Datuk Zamani Abd Rahim menjatuhkan hukuman penjara lima tahun terhadap Kokila Mugeon, 24, atas tuduhan pilihan dari mengedar ke memiliki dadah itu di sebuah rumah Jalan Kulim, Sungai Lembu, Bukit Mertajam, dekat sini, kira-kira jam 9.30 malam, 1 Mac 2011.

Dalam penghakiman ringkas, Zamani yang menerima pengakuan bersalah daripada Kokila berkata mahkamah menjatuhkan hukuman minimum terhadap wanita itu dengan mengambil kira prinsip ‘temper justice with mercy’.

Kokila yang meringkuk dalam tahanan penjara selama setahun didapati melahirkan anak bongsu yang kini berusia sembilan bulan di dalam penjara, bagaimanapun semalam Kokila bernasib baik menerima peluang kedua apabila Timbalan Pendakwa Raya, Nur Ashikin Mokhtar menawarkan pertuduhan pilihan.

Dalam rayuan, Mohd Ismail Mohamad dan Noraishah Ismail mewakili Kokila memohon mahkamah menjatuhkan hukuman penjara minimum terhadap anak guamannya untuk memberi peluang memulakan hidup baru bersama anaknya.

“Kokila adalah ibu kepada anak berusia lapan, tujuh, enam, lima, tiga dan sembilan bulan. Difahamkan, suami Kokila dalam tahanan polis.

“Oleh itu saya memohon mahkamah menjatuhkan hukuman minimum kepada Kokila supaya dia kembali kepada keluarga untuk memulakan hidup baru dengan anak-anaknya. Pengakuan bersalah Kokila sebelum kes bicara bermula menjimatkan kos dan masa mahkamah,” katanya.

Agency

Tiada ulasan: