07 Jun 2012

NUJ sambut baik siaran adil untuk semua

17 Rejab 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) menyambut baik cadangan kerajaan mahu memberikan ruang siaran secara adil untuk semua parti yang bertanding semasa pilihan raya umum nanti.

Sehubungan dengan itu, Setiausaha Agungnya, V Ambalagan (gambar) mencadangkan agar watu utama (prime time) diberikan untuk membolehkan setiap parti memaklumkan manifesto masing-masing di media kerajaan.

NUJ juga mencadangkan agar, RTM dan Bernama menjalankan tugas ini bagi pihak media kerajaan.

NUJ juga mencadangkan, media swasta termasuk stesen TV, radio dan media cetak juga memberikan peluang yang sama.

"Untuk radio dan TV swasta, mereka sepatutnya memberikan ruang yang sama kepada BN dan pembangkang sebagai satu khidmat nasional mereka," katanya.

Awal tahun ini, NUJ telah menyerahkan cadangan kepada Jawatankuasa Terpilih Parlimen untuk Penambahbaikan Pilihan raya agar memberikan hak untuk mendapatkan liputan media yang adil untuk semua parti.

"Kami juga memohon agar pemilik media cetak dan online menjual ruang iklan mereka untuk semua parti politik," kata Ambalagan lagi.

Namun begitu, NUJ juga mencadangkan agar satu jawatankuasa pemantau media ditubuhkan oleh SPR selepas Dewan Rakyat dan DUN dibubarkan.

Jawatan kuasa ini perlu untuk memastikan etika kewartawanan dipatuhi dan berkuasa untuk menyekat sebarang laporan yang melanggar garis panduannya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: