26 Jun 2012

Stress kronik mengundang bencana

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

Setiap orang mengalami stres pada tahap berbeza. Namun emosi bertoksik yang berpunca daripada stres kronik dan berpanjangan dipercayai dapat mempengaruhi ketidakseimbangan fisiologi.

Ini menyebabkan seseorang mudah mengalami penyakit seperti demam dan batuk. Selain itu emosi bertoksik juga dikaitkan dengan penyakit degeneratif seperti penyakit jantung dan kanser.

Seorang eksekutif muda menemui seorang pakar kardiovaskular di sebuah hospital swasta. Sejak enam bulan kebelakangan dia sering mengalami sakit dada, denyutan jantung pantas, sengal seluruh tubuh dan sukar mengangkat barangan yang biasa diangkat sebelumnya dengan mudah.

Setelah menjalani ujian elektrokardiogram (ECG) iaitu sejenis ujian perubatan bagi menyukat dan merekodkan aktiviti jantung, doktor mengatakan bahawa jantungnya dalam keadaan baik.

Namun graf tertentu dari ujian menunjukkan eksekutif muda tersebut mengalami sedikit gangguan fungsi injap mitral.

Doktor kardiovaskular yang ditemui oleh eksekutif muda tersebut tidak menyarankan perubahan gaya hidup. Eksekutif muda yang tidak merokok ini memiliki personaliti agresif dan terlalu mengejar masa.

Pada akhir sesi perundingan doktor tidak memberi preskripsi sebarang jenis ubat-ubatan. Sebaliknya doktor menyarankan agar dia mengambil cuti rehat selama beberapa hari dan akan makanan yang seimbang.

Ini adalah antara contoh yang berlaku kepada tubuh apabila mengalami stres. Pada pandangan penulis yang mengamalkan ilmu herbalisme (penjurusan nutrisi holistik), eksekutif muda ini mengalami ketidakseimbangan dari beberapa segi.

Sikapnya yang sering mengejar masa dan cita-cita menyebabkan beliau mengalami stres kronik.

Tidak seimbang pelbagai segi

Stres kronik dan dialami secara berpanjangan dipercayai menyebabkan dia mengalami ketidakseimbangan bahan nutrien seperti jenis vitamin B dan mineral magnesium.

Denyutan jantung pantas secara tidak normal (palpitasi) dan masalah fungsi injap mitral (biasanya dipanggil prolaps injap mitral) dikaitkan dengan kekurangan beberapa jenis vitamin B dan magnesium.

Stres berpanjangan dikaitkan dengan stres oksidatif di mana terdapat radikal bebas secara berlebihan dalam darah atau sel. Aktiviti radikal bebas yang tinggi tanpa ditangani menyebabkan tubuh mengalami keradangan.

Rasa sengal dan sakit yang dialami oleh eksekutif muda ini berpunca daripada keradangan yang berpunca daripada serangan radikal bebas terhadap sel seluruh tubuh.

Contoh simptom dialami seorang wanita muda berkerjaya hebat. Sikap beliau ketika bertugas ialah menjalankan tugas amat sempurna dan disiapkan pada masa singkat, tetapi mudah naik angin.

Sejak berumur belasan tahun, dia mengalami Sindrom Premenstruasi (SPM) dengan simptom seperti sakit perut bawah pusat, mod pasang surut, sengal seluruh tubuh dan lesu.

Setiap kali mengalami SPM dia kadang-kadang mengalami cirit-birit.

SPM berlaku berpunca daripada ketidakseimbangan paras hormon reproduktif iaitu estrogen dan progesteron.

Emosi yang kurang seimbang seperti dialami wanita berkerjaya ini mempengaruhi ketidakseimbangan estrogen - progesteron secara lebih buruk.

Jadi simptom PMS hanya dialami pada tahap sederhana jika seseorang wanita dapat mengendali emosi dengan sempurna.

Pengaruh emosi

Eksekutif wanita ini lebih kerap mengalami cirit-birit di samping SPM yang dialami jika gagal mengawal emosinya.

Ramai wanita mungkin tidak tahu bahawa SPM boleh mencetus masalah penghadaman dan sebaliknya.

Emosi seperti ketakutan, marah secara melampau, risau/resah dan murung biasanya dikaitkan dengan masalah penghadaman seperti cirit-birit atau sembelit.

Ketika mengalami jenis emosi yang disebutkan Sistem Saraf Simpatetik (SSS) lebih dominan dari Sistem Saraf Parasimpatetik (SSP).

Pada keadaan normal aktiviti SSS dan SSP adalah pada kadar seimbang dan cukup untuk melaksanakan fungsi-fungsi organ sistem.

Aktiviti SSP diperlukan usus untuk mencerna makanan. Namun apabila berada alam keadaan stres, SSS menjadi lebih dominan.

Ini menyebabkan pergerakan makanan dalam usus menjadi lebih pantas.

Makanan yang tidak hadam dengan sempurna menimbulkan cirit-birit.

Stres secara melampau dan berpanjangan juga mengganggu fungsi hati. Ia menyebabkan bendalir hempedu dirembes di bawah paras normal lalu menyebabkan seseorang mengalami sembelit.

Dari sudut lain stres kronik boleh menyebabkan ketidakseimbangan mikro flora usus lalu berlaku sembelit atau cirit-birit.

Hati (liver) ialah sejenis kilang memproses bahan kimia daripada makanan, ubat-ubatan, suplemen, kimia pencuci yang digunakan di rumah dan bahan kimia pencemaran alam sekitar.

Ramai orang tidak tahu bahawa estrogen juga diproses oleh hati. Hati memproses estrogen daripada jenis estradiol dengan menggabungkannya dengan sulfat kepada sejenis bahan kimia yang kemudian di keluarkan dari tubuh bersama tinja (najis).

Banyak budaya perubatan tradisional dunia mengaitkan stres dengan gangguan fungsi hati.

Fungsi hati yang terganggu juga didapati memburukkan lagi stres yang dialami.

Apabila seseorang sering mengalami stres kronik maka hati mengalami kesukaran untuk memproses estrogen kepada bahan kimia yang mudah untuk singkir dari tubuh.

Hasilnya paras estrogen sering tinggi dalam tubuh.

Estrogen ialah sejenis hormon yang menggalak pertumbuhan sel. Sebab itu stres kronik sering dikaitkan dengan pembentukan tumor (ketumbuhan) sama ada jenis tidak bahaya (benign) atau jenis bahaya (malignant).

Tumor akibat berlebihan estrogen dikaitkan dengan pembentukan tumor pada organ reproduktif seperti payu dara, rahim dan ovari.

Anda boleh bercita-cita dan berjaya menakluki dunia sama ada dalam bidang karier, kemasyarakatan dan kehidupan berkeluarga.

Anda mungkin mampu untuk mengecap segala jenis keseronokan termasuk makan makanan lazat.

Namun anda harus ingat bahawa psikoemosi memiliki peranan yang amat besar terhadap kesihatan tubuh secara keseluruhan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: