26 Jun 2012

Tipu pihak berkuasa elak dicekup

6 Syaaban 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA – Seorang remaja perempuan berusia 16 tahun antara 15 yang ditahan dalam Operasi Bersepadu Cawangan Kongsi Gelap dan Maksiat (D7), Jabatan Imigresen Selangor dan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) yang dijalankan di sebuah pusat hiburan terkemuka di Phileo Damansara, Seksyen 16, pagi semalam.

Remaja berasal dari Labu, Negeri Sembilan yang ditahan itu pada mulanya cuba menipu anggota polis mengatakan Mykad tertinggal di rumah dan dia lahir pada 1990.

Helah itu bagaimanapun tidak berjaya apabila kad pengenalan sebenar miliknya ditemui dan tertera tarikh kelahiran 1997 membuktikan dia masih lagi remaja bawah umur.

Ketua Operasi, Asisten Superintenden Mohd Nazri Daud berkata, operasi yang turut mendapat kerjasama dari Balai Polis Damansara Utama turut berjaya mengesan percubaan lima warga Afrika meloloskan diri melalui dapur pusat itu bagimengelak daripada ditahan.

“Ke semua mereka diberkas ketika cuba menyembunyikan diri di dalam ruangan khas di dapur,” katanya.

Keadaan juga bertambah tegang apabila 190 warga Afrika yang sedang menanti giliran untuk diperiksa mula bertindak agresif dengan menengking anggota penguat kuasa.

“Pusat ini beroperasi setiap malam Jumaat, Sabtu dan Ahad serta dikhaskan untuk golongan warga Afrika dan dibuka hanya malam hingga lewat pagi,” katanya.

Beliau berkata, pusat berkenaan turut dikenakan tindakan kompaun RM3,000 olehMBPJ dibawah Enakmen Pusat Hiburan dan Tempat Hiburan Negeri Selangor 1995 kerana beroperasi lebih masa.

Sinar Harian

Tiada ulasan: