03 April 2013

Mengapa fikir tidak serupa bikin?

22 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -


norden mohamed

NORDEN MOHAMED
APAKAH kita perasan, biasanya tindakan kita selalunya tidak selari dengan apa yang kita fikirkan? Meskipun ada frasa ‘fikir dua kali,’ lazimnya tindakan yang dilakukan setelah kita berfikir selalunya tersasar daripada apa yang kita niatkan. Ini bukan kes cakap tidak serupa bikin, tetapi fikir tak serupa bikin.

Kita ambil contoh. Dari semasa ke semasa, kita berasa kesal mengabaikan masa kerana melayari internet, sedangkan kita sepatutnya membuat kerja-kerja pejabat. Setelah beberapa lama melayarinya, barulah kita perasan masa kita banyak terbuang. Bila tersedar, baharulah kita memulakan kerja sambil berazam tidak mahu curi tulang pada keesokannya. Malangnya, perkara yang serupa kita lakukan pada hari esok.

Kita selalu berazam untuk berjimat belanja bila mendapat gaji. Tidak mahu membeli benda yang tidak kita perlukan. Namun, sebaik sahaja kita menghadap mesin ATM, niat asal untuk mengeluarkan RM100 berubah menjadi RM200. Niat hendak membeli barang perlu bertukar setelah duit ada di tangan.

Setiap kali berdiri di tikar sembahyang, kita berniat untuk bersolat dengan khusyuk. Namun belum pun tamat doa iftitah, fikiran sudah melayang jauh dengan hal-hal dunia hingga terlupa rakaat solat.

Banyak lagi contoh-contoh yang kalau kita fikirkan, seolah-olah kita ini sentiasa lalai bila bertindak lain daripada apa yang kita niatkan. Bertindak tidak serupa fikir. Mengapa ini terjadi? Mengapa, meskipun telah fikir dua kali, malah berkali-kali, kita tidak dapat patuh dengan nawaitu asal?

Kita mempunyai otak kiri dan otak kanan. Otak kiri adalah otak logik yang akan membuat kita berfikir panjang. Otak kanan pula adalah otak yang banyak berkaitan dengan rasa. Pendek kata, otak kiri, otak rasional, otak kanan pula otak emosional. Memang mudah untuk rasional apabila kita duduk diam dan berfikir. Namun, apabila kita mula berdiri dan melangkah, emosi mengambil peranan hingga apa yang dirancang menjadi tersasar dan hancur lebur.

Tiadanya kesinambungan di antara berfikir dan bertindak ini sememangnya satu kelemahan. Dalam sehari, hampir mustahil seseorang itu dapat bertindak berdasarkan apa yang diputuskan oleh fikiran. Pasti ada tindakannya di luar apa yang dirancangkan oleh fikiran. Sebaiknya kita perlu sentiasa waspada dengan kelemahan ini ~ seolah-olah khusyuk dengan tingkah tanduk kita agar seiring dengan apa yang difikir, meskipun ia amat sukar.

Bagaimana pun, selagi tindakan yang tidak sebanding dengan fikiran itu bersifat peribadi, tentulah ia hanya memberi kesan pada kita sendiri. Namun, seandainya tindakan kita itu memberi kesan kepada orang lain, ia mempunyai risiko yang membahayakan.

Bayangkan, jika seseorang bapa itu walaupun telah berfikir untuk memberi nasihat kepada anaknya yang nakal tiba-tiba menerima ejekan pula daripada anaknya? Kata-kata nasihat boleh sahaja disusuli dengan penampar.

Betapa andainya seorang ketua yang mahu menerangkan mengenai masalah syarikat, sebaliknya diprovok oleh kakitangannya dengan kata nista? Dia boleh sahaja melepas geram dengan mengambil tindakan yang memberi kesan terhadap masa depan kakitangannya itu sendiri.

Kita bukan sahaja wajib memimpin diri sendiri. Sebaliknya ada ketikanya perlu memimpin mereka yang bergantung harap dengan kita. Kerana itu, andainya kita pula tidak boleh diharap oleh mereka yang menjadi anak buah, pengikut atau ahli-ahli kita, lebih baik kita melepaskan tanggungjawab itu kepada orang lain.

Inilah padah apabila tidak boleh menseiringkan apa yang difikir dengan apa yang dibuat. Ia bukan sahaja membahayakan diri sendiri, malah masa depan orang lain. Biarlah bikin serupa fikir.

Sinar/-

Tiada ulasan: